Naturfag: Drengene er stadig bedre end pigerne

Slettet Bruger,

04/12/2007

Af Ole Birk Olesen

Det er stadig drengene, der styrer i fysiklokalerne i den danske folkeskole. Trods megen bekymring i den offentlige debat for drengenes fremtid i uddannelsessystemet, så er den gennemsnitlige dreng i den danske folkeskole fortsat dygtigere til naturfag end den gennemsnitlige pige. Det viser den netop offentliggjorte PISA-rapport fra OECD, som for skoleåret 2006 fokuserer på netop naturfag.

I naturfag opnåede de danske drenge en gennemsnitlig score på 500 point, mens pigerne kun opnåede 491 point. Naturfag omfatter fagene biologi, fysik/kemi og geografi, og kompetencer fra de fag er i disse år meget eftertragtede på det danske arbejdsmarked.

PISA-rapporten afslører også, at den danske velfærdsmodel er ringere til at give indvandrere udbytte af skoleundervisningen end andre landes samfundsmodeller. Danmark er det vestlige land, der har den største andel indvandrerelever med manglende naturfagskompetencer. Omkring halvdelen af de danske elever med indvandrerbaggrund har manglende naturfagskompetencer. Dette gælder 52 % af førstegenerations-indvandrere og 48 % af andengenerations-indvandrere.

I det hele taget betyder den sociale baggrund mere for elevernes evne til at lære naturfag i skolen i Danmark end i de fleste andre OECD-lande, skriver Unervisningsministeriet i et notat om de danske resultater. Den negative sociale arv er med andre ord tung i Danmark.

[email protected]

Kilde: