Offentligt ansatte: Ok at pjække

Slettet Bruger,

09/11/2007

Du føler, du har travlt og har brug for en fridag, så du ringer til din arbejdsgiver og melder dig syg. Kender du det? Hvis du gør, er du nok offentligt ansat.

Offentligt ansatte har nemlig et lidt lempeligere forhold til det at pjække fra arbejde. Det viser en undersøgelse lavet af Catinét for den liberale tænketank CEPOS. Det beretter Ritzau.

51 procent af de lavere funktionærer i den offentlige sektor og 47 procent af de offentlige ledere synes, det er i orden at tage sin en pjækkedag i ny og næ.

Det står i kontrast til den samlede befolkning, hvor 59 procent ikke mener, det er i orden at pjække, og indsnævrer man feltet til ansatte i den private sektor, ligger accepten på mellem 24 og 34 procent, viser undersøgelsen.

Økonomisk gulerod
"Årsagen til de offentligt ansattes udbredte accept af metoden er manglen på en økonomisk gulerod," siger forskningschef i CEPOS, Geert Laier Christensen, til Ritzau.

De ansatte belønnes ikke for at yde en ekstra indsats, og de straffes ikke for at melde sig syge, selvom de ikke fejler noget, påpeger forskningschefen.

[email protected]

Kilde: