Rønn: Stol ikke på, hvad vi siger i telefonen

Folketingets Ombudsmand er af egen drift gået ind i sagen om omfattende vildledning i Udlændingeservice

Slettet Bruger,

12/07/2008

Folketingets Ombudsmand er af egen drift gået ind i sagen om omfattende vildledning i Udlændingeservice. Men integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) mener ikke, at der er det store at komme efter. Det skriver Berlingske Tidende.

Udlændingeservice har i flere sager givet vildledende oplysninger om en EU-regel, der gør det muligt at få sin udenlandske ægtefælle hurtigt til Danmark uden om de stramme danske regler. Berlingske Tidende har ved prøveopkald konstateret, at medarbejdere giver forkerte oplysninger om, at det tager flere år at få sin ægtefælle til Danmark.

"Spørg efter chefen"
Birthe Rønn mener dog, at det er folks egen skyld. De kunne bare have brugt mere tid på at finde nogen, der ville give dem sandfærdige oplysninger.

"Almindelige mennesker ville enten for længst have bedt om at tale med en overordnet eller indset, at de skulle spørge skriftligt," siger hun i et interview med Berlingske Tidende.

Adspurgt om borgerne ikke skal regne med, at vejledning i telefonerne er god nok, svarer ministeren:

"Jeg ville ikke bygge mit liv på en telefonisk oplysning."

Gælder ikke kun skriftlig vejledning
Men den undskyldning holder ikke, siger Folketingets Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, der i går meddelte, at han nu vil undersøge praksis i Udlændingeservice.

"Myndighederne skal vejlede inden for nogle rammer, og der står udtrykkeligt i bemærkningerne, at der ikke er krav om bestemte former. Altså gælder det ikke kun skriftlig vejledning, eller hvis folk spørger udtrykkeligt," siger Hans Gammeltoft-Hansen til Berlingske Tidende.

[email protected]

Kilde: