Samme skinner - forskellige afgange

Slettet Bruger,

17/07/2007

Af IKKEMIG 2

Togpassagerer kan godt væbne sig med tålmodighed når solen bager. Så kører togene nemlig langsommere og med færre afgange på grund af nedslidte skinner. Men hvis man er kunde hos DSB, skal man også kigge langt efter togene, når solen ikke skinner. Det statsejede selskab har nemlig at valgt at køre med en varmekøreplan, selv når vandet står ned, som det gjorde sidste uge.

Hos konkurrenten, det private Arriva, aflyser man kun afgange, når varmen kræver det.

"Vi har ikke nogen sommerplan, som vi kører med hele sommeren. Vi synes, at vi skal give den bedste service til vores passagerer, og det synes vi, at vi gør ved at opretholde den normale drift i det omfang, vi overhovedet kan komme til," siger souschef i Arriva Scandinavien, Rikke Buck til 180Grader.dk.

Rikke Buck understreger, at Arriva kun ændrer køreplanen, når de får besked på det af Banedanmark.

I begyndelsen af 1997 blev vedligeholdelsen af skinner og sporsignaler lagt over på det statsejede selskab Banedanmark, mens DSB fortsat tager sig af driften af tog. Et privat selskab som Arriva kan mod en afgift få lov til at benytte sig af skinnerne.

Ifølge DSB skyldes den konstante varmekøreplan, at selskabet driver mange flere ruter end Arriva, og at det derfor er sværere at ændre køreplanen, hvis blot en enkelt dag bliver for varm.

Opdateret 16.05

[email protected]

Kilde: