Svensk råd kritiserer danske reklamer: Nedværdigende for mænd og kvinder

Danske reklamer er endnu engang kommet i unåde hos det svenske "Etisk råd mod kønsdiskriminerende reklamer", ERK

Slettet Bruger,

25/01/2008

Danske reklamer er endnu engang kommet i unåde hos det svenske "Etisk råd mod kønsdiskriminerende reklamer", ERK. Rådet har tidligere kritiseret danske reklamer for at være sexistiske, og denne gang går det bl.a. ud over turistorganisationen Wonderful Copenhagen, skriver sydsvenskan.se.

Wonderful Copenhagen har fået udsendt et annoncetillæg til alle Sydsvenskans abonnenter med angiveligt stødende stereotype beskrivelser af, hvad kvinder og mænd, drenge og piger kan bruge tiden på i København. I annoncen kan man bl.a. læse:

"Mens mor og datter hygger sig med shopping, café-besøg, keramik og kunsthåndværk i København, kan far og søn begive sig ud på en tur for karle med hår på brystet. Lytte til krigs- og militærhistorie, se fantastiske 3D-film, høre om utrolige verdensrekorder, gå på eventyr i ruinerne under Christiansborg Slot og besøge den pensionerede danske ubåd, som blev brugt under krigen i Irak. Afslutte dagen med saftige, hjemmelavede hamburgere."

Ifølge ERK medvirker Wonderful Copenhagen med den tekst til at "konservere en utidssvarende syn på kønsrollerne, som er nedværdigende for både mænd og kvinder".

Også kritik af nøgen kvinde
Folkene bag Wonderful Copenhagen er imidlertid ikke de eneste danskere, som modtager svensk kritik for deres kønskonservatisme. Også hifi-virksomheden Avance får på puklen for en reklame med et billede af en nøgen kvinde, som krammer en højtaler. Avance skyder dog tilbage i et skriftligt svar til ERK:

"I Danmark er den almindelige opfattelse, at en nøgen kvindekrop er et udtryk for renhed, skønhed samt ikke mindst oprigtighed og ærlighed," skriver højtalerfabrikanten, som dog beklager, "at svenske medborgere føler sig stødt".

ERK er etableret af den svenske reklamebranche for, som sydsvenskan.se skriver, "at forhindre den værste sexisme, samt i håb om at slippe for lovgivning imod sexistisk reklame". Noget lignende findes ikke i Danmark beretter den svenske avis og lader Louise Witt-Hansen, talsperson for Kvindeligt Selskab, forklare, at det skyldes, at danskere i almindelighed hader det politisk korrekte og gør en pointe ud af, at alt må kunne udtrykkes i det offentlige rum.

"Kritiserer man opfattes man som uintelligent, kedelig og snæversynet," beklager Louise Witt-Hansen sig til sydsvenskan.se.

[email protected]

Kilde: