Danskerne guffer løs på proteinbarer

Christian Dahl,

21/08/2018

Danskerne er vilde med proteinbarer og der er endnu mere potentiale for kosttilskuds giganterne, skriver Berlingske Business

Det er specielt fordi produkter er blevet let tilgængelige i convenience forretninger som 7-eleven og tankstationer samt salget i de store supermarkeder, som har medfødt en større interesse for proteinbaren.  

Markedet for proteinbarer er skarpt opdelt, med Maxim på tronen som den største spiller med en markedsandel på 40% og henholdsvis Nutramino og Bodylab på 16%. 

Brandmanager hos Maxim, Jann Knudsen, mener dog stadig at potentialet er stort, da de nye motionister i form af løbere og motions cyklister, ikke ved hvor meget gavn de kan få ud af protein- og energi produkter, da de ikke ved de findes.

”Både inden for vores slanke produkter og vores sportsprodukter oplever vi, at produkter som barer og færdigblandede shakes er populære” siger Jann Knudsen. 

Ifølge Euromonitor stiger markedet støt de næste par år. 

Proteinbarer i stedet for chokoladebarer

En del køber netop proteinbarer i stedet for en marsbar, når de er i 7-eleven, da det er let, de smager godt og så er de sundere fordi det er en ”protein bar”.

Det er dog en forkert antagelse, for når man ser på indholdet i en del proteinbarer, er de lige så usunde som chokoladebarer, skriver Suplab.  

Det er f.eks. Nutraminos proteinbarer som indholdsmæssigt ligner en chokoladebar til forveksling, og du bør derfor være opmærksom inden du køber. 

Træner du ikke forvejen, har en proteinbar reelt set ingen positiv virkning for dig, så hellere spis et æble i stedet. 

Kilde: