Ingen bøder for færdselsforseelser

Har bøder og generhvervelseskrav af kørekort virkelig en forbedrende virkning overfor de trafikanter, der har forbrudt sig mod landets færdselsregl...

Ikke angivet Ikke angivet,

26/10/2014

Har bøder og generhvervelseskrav af kørekort virkelig en forbedrende virkning overfor de trafikanter, der har forbrudt sig mod landets færdselsregler?

Og udover et økonomisk og hævngerrigt perspektiv hvad skulle det så gavne trafiksikkerheden, at et menneske der én gang har bevist at vedkommende kan føre et køretøj sikkert efter gældende regler skal gribe dybt i tegnebogen til dækning af både bøde og senere igen til en ny gang teori og praktisk kørsel?

Efter min mening burde vi i Danmark have et nyt bødesystem for færdselsforseelser, hvor staten benytter sig af et udvidet klippekortsystem.

Dette system går i al sin enkelthed ud på, at enhver der har erhvervet et kørekort har fx 10 klip at give af.

De forskellige forseelser takseres så med et forskelligt antal klip, alt efter hvilken forseelse der er begået.

Har man + 10 klip i sit kørekort, så får man fx et klip tilbage for hver 3. måned der går.

Et eksempel

Lad os forestille os, at en person ikke overholder sin vigepligt.

Denne forseelse opdages af en færdselsbetjent, og i den givne situation udløser denne forseelse 6 klip.

Nu har vi altså med en trafikant at gøre, der pt har 4 klip tilbage.

En uge efter tager en ny færdselsbetjent den samme trafikant for samme forseelse, og nu er situationen følgende:

Trafikanten har nu 12 klip, og det betyder, at vedkommende mister sit kørekort på stedet.

Om 6 måneder kan kørekortet hentes hos den politistation, som trafikanten ønsker..

Her skal der betales et udleveringsgebyr, der afspejler de reelle omkostninger herved (100 – 300 kr.?).

Nu har trafikanten fået sit kørekort tilbage uden at aflægge hverken en teoretisk og / eller en praktisk prøve og ved, at hvis vedkommende laver en ny forseelse, så kan vedkommende gange det nye antal klip med 3 måneder, før vedkommende får sit kørekort tilbage igen.

Hvert erhvervet kørekort er et selvstændigt kørekort

Samtidig burde vi efter min mening have en færdselslov, der erkender, at hvis en trafikant, der fx har kørekort til både bil og motorcykel, mister sit kørekort til fx motorcykel i 1 år, så må vedkommende naturligvis godt køre bil, hvis trafikanten har et, der er under 10 klip i.

Det bør være dyrt at misligholde den trafikale tænkepause

Efter min mening er der ”kun” en trafikforseelse, der virkelig bør koste kassen i forhold til dette nye system, og det er i det tilfælde, hvor politiet tager en kørekortfradømt person i at føre det køretøj, som vedkommende pt ikke må føre.

Jeg er ikke bleg for at gøre mig til talsmand for, at en førstegangsforseelse bør straffes med et bødeforlæg på fx 15.000 kroner.

Tager politiet en kørekortsfradømt udover første gang i frakendelsestiden, så burde bøden fordobles for hver gang dette sker.

Frakendelsestiden er en tænkepause, der skal overholdes!

Kilde: