Boganmeldelse: Magtens korridor - En iværksætters bekendelser

Jesper Øhlenschlæger: Magtens korridor - En iværksætters bekendelser, 415 sider, 299,95 kr

Hans Jonas Hansen,

19/12/2012

Jesper Øhlenschlæger: Magtens korridor - En iværksætters bekendelser, 415 sider, 299,95 kr., Muusmann' forlag, august 2012

Af Hans Jonas Hansen, 180Grader.dk

Jesper Øhlenschlæger starter med at lange ud efter politikere og deres manglende vilje til at gøre noget for iværksættere. Han er træt af fine ord, og han tror, at vi får et alvorligt problem i fremtiden, hvis ikke vi snart tager os sammen. Dermed er stilen lagt for en rejse sammen med en mand, som siger sin mening. Han er en karismatisk leder, som stoler på egne evner. Her er ingen jantelov og heldigvis for det.

Han fortæller ærligt om sit liv som iværksætter. I løbet af bogen bliver det klart, hvorfor mange har en holdning til manden Jesper Øhlenschlæger. Han siger ting, som han synes, at de er.

Det er en meget letlæselig bog. Vi følger Jesper Øhlenschlæger, mens han laver forretninger og skaber virksomheder. Bogen er skrevet med virkelige samtaler, som får en til at føle, at man selv er til stede, når der laves forretninger. Det er en atypisk fortælleform for denne type bog, men det fungerer virkelig godt, fordi man hurtigt får indtrykket af, at Jesper Øhlenschlæger er på samme måde som bogen. Lige ud af posen. Ærlig.

Vi får historien om, hvordan man som iværksætter starter ting op. Det sker ved, at man snakker sammen med masser af mennesker i sit netværk. De gode idéer skrives ikke ned i komplicerede forretningsplaner men på servietter. Ifølge Jesper Øhlenschlæger er forretningsplaner først noget, som man laver for bankernes skyld.

Bogen starter, da han arbejder som sælger for en stor amerikansk it-koncern, mens han i sin fritid begynder at sælge eksklusive Verner Panton lamper i sit nystartede lampefirma VERPAN. Han laver firmaet i samarbejde med en Århus lampeforretningsejer og en produktionsvirksomhed. I VERPAN kapitlerne finder man ud af, hvor simpelt livet som iværksætter kan være. Det handler om gode idéer og modet til at føre ideerne ud i livet. De første 200 Verner Panton lamper blev samlet af et par gode venner, hans samarbejdspartner, ham selv og konen. Når disse 200 lamper lyser i en række hjem, tænkes der nok ikke nærmere over, at de blev samlet i en kold fabrikshal i Århus. Gang på gang i bogen foregår forretninger på denne simple måde. Han har en idé. Han støder ind i nogle problemer. Han løser disse problemer. Sådan er iværksætteri. Sådan er Jesper Øhlenschlæger.

Firmaet blev en stor succes, og der blev solgt masser af lamper, men pludselig ender Jesper Øhlenschlæger midt i en masse problemer, hvor der bl.a. står rockere i hans indkørsel. Det ender med, at han sælger sine aktier for nul kr. Denne slags episoder får en til at undre sig, mens man læser bogen. Er der noget ved Jesper Øhlenschlæger, som gør, at folk ikke vil samarbejde med ham i længden? Har han for store armbevægelser, og skyldes de mange episoder blot jantelov? Er det grunden til, at han gang på gang bliver skubbet ud på et sidespor i de forretninger, som han selv har været med til at starte? Eller er det bare sådan forretningsverdenen fungerer? For måske ved vi bare ikke nok om, hvordan dansk erhvervsliv fungerer. Jesper Øhlenschlæger langer i hvert fald ud efter danske journalister, som han beskylder for at følge løse rygter, fremfor at finde ud af hvordan tingene virkelig forholder sig.

Efter VERPAN starter han EVO Capital, M2 A/S og Skykon A/S. Især kapitlerne om Skykon er spændende læsning. Det er historien om storhed og fald. Skykon går fra at være på alles læber til at gå konkurs.

Skykon var en del af vindmølleindustrien, som er kendt som en industri, som pressen og politikere elsker at have en holdning til. I alle kapitler får man et spændende indblik i, hvordan der laves seriøse forretninger og masser af penge. Samtidig er det historien om, hvordan denne slags virksomheder hele tiden er på jagt efter kapital for ikke at gå på røven. Skykon var et ambitiøst vindenergiselskab bl.a. med en vindmøllepark i Skotland og en fabrik på Lindø. Det er historien om et kæmpe videnscenter for energi med tidligere statsminister Paul Nyrup Rasmussen som formand. Det er historien om en kapitalfond, som ikke deler samme visioner, som ledelsen bag Skykon, og derfor ender med at køre virksomheden i sænk. For Jesper Øhlenschlæger er det historien om skuffelse og bidrag.

Der er flere personer fra Skykon, som nok ikke er glade for at blive nævnt i bogen. Jesper Øhlenschlæger beskriver alle personer, som han møder på sin vej, og der er flere, som det er helt tydeligt, at han ikke deler forretningsværdisæt med. I bogen får man sympati for ham, og som bogen skrider frem, ser man ham mere og mere som The Good Guy. Man får simpelthen indtrykket af en iværksætter, som der altid er gang i, og som arbejder hårdt for at nå sine mål. Her er helt klart tale om en person, som skiller vandene. Både i pressen og i forretningsverdenen. Det er indtrykket, som man sidder tilbage med, når man har læst bogen. Man føler sig klogere på, hvordan forretninger skabes, og hvorfor de nogen gange forsvinder igen.

Især studerende på ungdomsuddannelser og universitetsuddannelser vil få mere ud af at læse denne bog end pensum. I skolemiljøet gør man gerne alt sværere, end det egentlig er. Her kan man lære noget af at læse om en mand, som tror på sine idéer og arbejder hårdt på dem. Forretningslivet leves ikke kun fra kl. 8-16.

Bogen er værd at læse for alle, som gerne vil have et unikt indblik i, hvordan forretningsverdenen fungerer på mikroniveau. Forretninger bliver gennemført gennem netværk og venskaber. Folk bliver uenige, har forskellige visioner, og firmaer lukker. Bogen beskriver, hvor simpel og kompleks forretningsverdenen kan være på en og samme tid.

En ting er sikkert. Når du har læst bogen, kan du ikke undgå at have en holdning til Jesper Øhlenschlæger.

Denne artikel er kommet i stand takket være penge fra 180Graders superbrugere, der har tegnet et abonnement til 39 kr. om måneden. Du kan blive superbruger ved at klikke her.