Fit in - eller forsvind kultur virker ved virksomhedsovertagelser.

Talrige undersøgelser viser, at størstedelen af alle virksomhedsopkøb og sammenlægninger ikke lever op til den økonomiske værdiskabelse

Ikke angivet Ikke angivet,

17/09/2017

Talrige undersøgelser viser, at størstedelen af alle virksomhedsopkøb og sammenlægninger ikke lever op til den økonomiske værdiskabelse.

Det kan der være mange grunde til, dog er et af de vigtige succesparametre at virksomhedskulturen kommunikeres hurtigt.

Den konkrete virksomhed, der gennemfører mange virksomhedsopkøb, har afprøvet forskellige tilgange til at integrere de selskaber, de køber. Deres konklusion: "FIFO-princippet" virker! Konkret bliver medarbejderne i den opkøbte virksomhed grundigt orienteret om både de 'hårde' og 'bløde' sider af den opkøbende virksomheds kultur. Efterfølgende  vurderer man så i fællesskab, hvilke medarbejdere, der passer ind i kulturen, samt om der er et match med den rejse, man i givet fald skal på sammen. Vurderingen er naturligvis en tovejsproces mellem parterne. Men tag ikke fejl. Er der ikke et godt match stoppes samarbejdet hurtigt.