Nyt milliardhul i Femern-budgettet

Den planlagte og lovbestemte faste tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland under Femernbælt er blevet ramt af endnu et milliardhul i budgettet

_slettet_bruger_15275 Ikke angivet,

30/06/2015

Den planlagte og lovbestemte faste tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland under Femernbælt er blevet ramt af endnu et milliardhul i budgettet. I stedet for at sende de budgetterede små 10 milliarder støttekroner til det store byggeri kommer der kun cirka 4,4 milliarder kroner fra Bruxelles, i hvert fald i denne omgang, fremgår det af EU-kommissionens liste over tilskud til en række europæiske infrastrukturprojekter, herunder det danske. Dermed har den nye regering og den nye transportminister, Hans Christian Schmidt (V) fået et stort problem placeret på skrivebordet allerede samme dag, som han tiltrådte.

Transportministeriet bekræftede sidst på mandagen overfor Berlingske, at EU-støtten bliver på det halve af det budgetterede, men tilføjer, at der vil blive mulighed for at søge tilskud på et senere tilskud. En nærmere redegørelse om sagen er nu på vej fra ministeriet.

Det halverede tilskud skaber yderligere tvivl om finansieringen af den faste forbindelse. Indtil februar lød det samlede anlægsbudget for Femern på cirka 40 milliarder kroner. Men da entreprenørernes tilbud blev åbnet, steg budgettet til 49 milliarder kroner. Derfor fik Femern-selskabet til opgave at gå i forhandlinger med entreprenørerne for at få prisen ned, blandt andet ved at forlænge anlægsperioden til 2025. Samtidig indsendte Danmark sin officielle støtteansøgning til EU, hvor Danmark bad om at få den maksimale støtte på 25 procent af anlægsudgifterne, svarende til cirka 13 milliarder kroner.