Rygeforbud & øget cigaretafgift fører til flere unge rygere

Studie: Negative anti-ryge budskaber får unge til at ryge i trods - Unge mennesker mister lysten til rygestop, når staten indfører rygeforbud og øg...

Klaus K,

11/10/2012


Studie: Negative anti-ryge budskaber får unge til at ryge i trods
- Unge mennesker mister lysten til rygestop, når staten indfører rygeforbud og øgede cigaretpriser, viser et australsk studie. 

Studiet bekræfter den tendens man har set i mange lande, herunder Danmark: Der kommer samlet set flere unge rygere, når staten optrapper krigen mod rygerne. For de unge, der under normale forhold ville stoppe igen, fortsætter i trods. Og nye unge rygere starter som altid. 

"Vores analyse viser, at rygeforbud på arbejdspladser & offentlige steder samt prisstigninger på cigaretter, er de to tiltag der klarest svækker unge rygeres lyst til at holde op med at ryge," siger Dr. Christopher White, RMIT School of Economics. 

Studiet har målt lysten til at stoppe rygning i 126 unge rygere mellem 18 og 24 år før og efter konfrontationer med myndighedernes anti-ryge tiltag, som de har givet karakterer på en hitliste. 

Gode rollemodeller og positive budskaber om rygestop var blandt topscorerne, mens rygeforbud og høje cigaretpriser scorede helt i bund. 

"Det er ikke klart, hvorfor rygeforbud & høje afgifter har den negative effekt, men formentlig virker de for hårdhændede og fremmer derfor modstand og trodsighed blandt de unge," siger White. 

”Selv om det virker usandsynligt, at disse regler fjernes eller reduceres, er det værd at overveje, hvor meget længere de bør fremmes. Der findes rent faktisk metoder, der virker motiverende på unge,” siger han i en pressemeddelelse:

Smoking restrictions drive away young quitters  

Den naive forestilling i sundhedsvæsenet om, at rygeforbud og øget cigaretafgift vil nedbringe antallet af unge rygere, er skabt af de globale medicinalgiganter: Pfizer, Glaxo, Novartis og Johnson & Johnson. Disse selskaber sælger rygestopmidler og nikotin-erstatning.

Rygeforbud og høje cigaretafgifter er hjørnestenen i deres markedsføringsstrategi for anti-rygeprodukterne: Rygeforbud øger behovet for Nicorette, mens høje cigaretafgifter muliggør høje priser på Nicorette. Begge dele til gavn for selskabernes omsætning. 

Familiefonden bag selskabet Johnson & Johnson og Nicorette, The Robert Wood Johnson Foundation, erklærer i et dokument på sin website, at den har brugt mia dollars på finansiering af sundhedsaktivister, akademikere og anti-rygegrupper, der ville lobby’e myndighederne for rygeforbud og øgede cigaretafgifter.

Politikere bøjer sig for medicinal-lobbyister
 

Igennem 20 år har Nicorette-ejerne og de øvrige selskaber finansieret et bjerg af evidens, artikler og rapporter, der stort set enslydende konkluderer, at rygeforbud & afgiftsstigninger er myndighedernes vej frem for at forhindre de unge i at starte rygning.

Denne evidens slugte myndighederne råt, da de fik den serveret. Ingen synes at have tænkt over, hvorfor globale selskaber, der sælger rygestopmidler dog skulle fremprovokere en situation uden nye ryger-generationer at sælge deres produkter til.  

Det har de naturligvis ingen interesse i. Nye unge rygere er tværtimod livsvigtige for Nicorette-selskabernes fremtidige omsætning.

Af denne grund er rygeforbud & øgede cigaretafgifter nytteløs sundhedspolitik. Eller sagt på en anden måde: Det handler ikke om sundhed men om penge.