Uber - Disse bagsider er der ved deleøkonomi

Deleøkonomi er blevet et nyt buzzword, som man ikke kan undgå at blive præsenteret for, hvis man ser tv-avisen eller læser en avis

Ikke angivet Ikke angivet,

17/10/2016

Deleøkonomi er blevet et nyt buzzword, som man ikke kan undgå at blive præsenteret for, hvis man ser tv-avisen eller læser en avis. Uber er et af de koncepter, der er blevet fremhævet i medierne – på både godt og ondt. Selvom der er mange fordele ved deleøkonomi, så er der også visse bagsider, som man ikke må glemme. Det er en debat, der tidligere blev taget op af MX.dk, men der er sket meget sidenhen. 

Sikkerheden

Ansøger du om at blive Uber chauffør, så bliver der lavet et grundigt sikkerhedstjek af dig. Selvom alle chauffører bliver godkendt manuelt, skal chaufførerne ikke igennem den samme ansættelsesproducere som taxachauffører.

Sætter man sig ind i en godkendt taxa, så kan man være sikker på, at chaufføren er certificeret som chauffør. I den anledning kan man også være sikker på, at chaufføren har et særligt kørekort og har taget de nødvendige kurser. Ydermere bliver der foretaget sikkerhedstjek af alle taxabiler, så passagerne kan føle sig trygge på turen.

Lønninger bliver presset i bund

Uber lægger hele risikoen over på chaufførenes skuldre, hvilket er med til at presse lønningerne i bund. Det er tilmed med til at give virksomheden en væsentlig konkurrencefordel, som de konkurrerende taxafirmaer ikke kan matche.

Konkurrence er sundt, men det er samtidig kritisk, at lønnen bliver presset. Uber behøves i princippet ikke bekymre sig for, hvorvidt chaufførerne tjener nok penge til at kunne leve, da den enkelte chauffør står med det fulde ansvar.

Som Uber chauffør opnår man dog en enorm frihed, da man kan køre, når man vil – og så lang tid man har lyst til. Tilmed bestemmer man selv, hvem man vil samle op.

Ingen løn ved sygdom

Uber tilbyder ikke løn ved sygdom, hvilket også hører til blandt de mest fremtrædende bagsider. Der er ingen ansættelsesforhold, hvorfor der heller ikke er nogen aftale om lønudbetaling ved sygdom, ligesom chaufførerne ikke er dækket ind af forsikring.

Agerer man udelukkende chauffør for Uber som sidebeskæftigelse, vil man ikke blive ramt i lige så høj grad, hvis man bliver syg.

Betaling af SKAT

Den enkelte chauffør skal selv sørge for, at han / hun betaler SKAT af de penge, der tjenes via tjenesten. SKAT har foreløbigt haft meget svær ved at holde styr på, om de mange chauffører overholder de gældende skatteregler. Det er en af de udfordringer, der arbejdes på at løse i øjeblikket.

Konklusion – Ville vi være bedre tjent uden Uber?

Selvom der er mange bagsider ved Uber og deleøkonomi, så mener jeg ikke, at vi er bedre tjent uden Uber. Der er højst sandsynligt tale om en tjeneste, der er kommet for at blive, og som vi kan få glæde af i mange år fremover. Får vi løst de udfordringer, der er blevet fremhævet, så går vi en lys fremtid i møde.

Læs de seneste nyheder her: http://pengebog.dk/

Kilde: