Filmanmeldelse, Obama´s America 2016, Love him hate him, you don´t know him.

Som filmens undertitel hentyder, er filmen forsøg på at forklare hvem denne helgenforklarede og tilsyneladende urørlige mand er

Ikke angivet Ikke angivet,

26/08/2012

Som filmens undertitel hentyder, er filmen forsøg på at forklare hvem denne helgenforklarede og tilsyneladende urørlige mand er. Om filmen fremlægger nye fakta er svært at sige, filmens centrale tema er nemlig i forvejen grundigt debatteret i amerikansk ”talk radio” og diverse bøger. Det er primært den siddende amerikanske præsidents marxistiske revolutionære historik som bliver behandlet. Filmens skabere formår på denne baggrund at skabe et billede af en mand, hvis handlinger dybest set sigter til at, hvis ikke at ødelægge det amerikanske samfund, så i det mindste at en gang for alle fjerne dets overtag (leverage) overfor resten af verden og især den tredje verden.

Det kan godt lyde som en god gang pølse snak, hvilket heller ikke kan udelukkes. Filmen er en blanding af konkrete kendsgerninger og Dinesh D´Souzas konklusioner. Kendsgerningerne er Obama´s farverige (primært meget røde og revolutionære) mentorer/omgangskreds, hans fars (naturlige) anti-britiske og anti-imperialistiske sindelag og Obama´s romantisering og heltedyrkelse af den samme ikke tilstedeværende far (de mødtes kun én gang, og Obama vælger på trods af det, at bruge manden som primær inspirationskilde, se eksempelvis hans egen bog ”Dreams from my father”).

Som en kontrast til hovedpersonen, begynder filmen med en introduktion filmens skabere, Dinesh D´Souza, Det er tænkt som en slags kronologisk sammenligning, med hensigt at forklare forfatterens grundlag for at forstå objektet. Som kuriosum skal det nævnes at en række vigtige årstal sammenfalder i de to personers liv (fødsel, universitet, giftermål m.v.). Det afgørende er dog at begge personer har et ”tredje verden” grundlag for at enten omfavne eller afvise den amerikanske drøm.

Hr. D´Souzas opvækst i det post koloniale Indien var præget af en stærk anti-britisk stemning som affødte en generel mistillid til hvide mennesker, inklusive amerikaner.

Hr. Obama er præget af de samme influenser, en opvækst i det postkoloniale Indonesien og et Hawaii besat af USA, samt (selvvalgt) af en kenyansk far, hvis gerning primært bestod i at sprede den doktrin som går ud på at de tidligere kolonialherrer er rige på grund af at de har udnyttet de koloniserede landes resurser og befolkninger, og at de koloniserede er fattige på den baggrund. En doktrin som ikke sjældent flyder over i revolutionær marxisme.

Det er også denne doktrin som er drejepunktet i D´Souzas fortælling, for imens han selv har valgt at omfavne den amerikanske drøm og sit nye hjemland, så fører Obama sin fars kamp videre, som om der aldrig blev sat punktum for mere end 30 års postkolonial kamp for retfærdighed med Nelson Mandelas mindre konfrontations søgende doktrin (min tilføjelse).

D´Souza fremlægger en række indicier for at støtte sin tese om at dette, at tilbageføre rigdom fra vest til den tredje verden, er Obama´s hovedsaglige mål. Et af midlerne for at opnå dette mål er at uskadeliggøre USA, Obama kører bevidst landet ud over den fiskale klippeafgrund som Grækenland allerede har fallit ned af, han demonterer det amerikanske forsvar for at svække USA's gennemslagskraft på i internationale forhandlinger og han prøver at skabe splid internt i landet med sin opgejling til klassekamp (han støtter ”occupy” bevægelsen og han fører en heksejagt på ”the 1%”).

Samlet set et interessant dokument, men det er ikke det billede som D´Souza tegner af Obama som er interessant, billedet af en mand hvis ideologiske grundlag lugter langt væk af 70erne, revolutionær marxisme, antiborgerlig, antikapitalisme, antiimperialisme og anti-alt mulig andet er allerede blevet tegnet af adskillige radioværter og journalister som tør gå imod etablissementet. Nej, det som er interessant er at media i USA (og Europa), på trods af kendsgerningerne, fortsat har en enorm berøringsangst når det handler om Obamas baggrund og ideologi.

Det er på tide at få undersøgt hvad ”hope and change” og ”fundamentally change America” betyder i Obamas verden.