E-Sport på skoleskemaet

Ikke angivet Ikke angivet,

02/05/2017

E-sport på skoleskemaet er blevet en realitet på flere skoler, i takt med at interessen for computerspil og gamer universet er vokset voldsomt de seneste år. Det kan diskuteres hvorvidt, at popularitet skal afgøre, hvad der skal på skoleskemaet. Kunne der eventuelt tages andre fag ind, som kunne bidrage mere konstruktivt i forhold til opfyldelsen af folkeskolens formål. Dog står der i folkeskolens formålparagraf stk. 2 følgende: "Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle." Der kan argumenteres for at e-sport netop bidrager til at skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst - hvilket medvirker at eleverne bl.a. udvikler deres fantasi. Under alle omstændigheder så har optagelsen af e-sport blevet diskuteret bredt i det offentlige. Flere efterskoler har integreret direkte e-sportslinjer, hvilket trækker mange elever til deres skole. Udover at e-sport har bdiraget til at skabe engagement hos skoletrætte elever, så har det også bidraget til at elever på flere skoler har fået bedre stole at sidde på. Flere af de skoler som integrerer e-sport på skoleskemaet investere nemlig i gamer udstyr, og derfor også gamer stole. En gamer stol er en stol, som er udviklet ergonomisk til folk, som sidder ned mange timer i streg. Den støtter kroppen på særligt udsatte områder så som nakke og læn. Hvis disse stole integreres i alle timer vil det give eleverne øget komfort og bedre rammer for læring. De dårlige stole som er på mange skoler, er med til at gøre eleverne ukoncentreret, da de ikke er gode at sidde på. Udover at e-sport bidrager til bedre siddemuligheder for eleverne og eventuelt opfyldelse af folkeskolens formål, så argumenteres der også af mange for at computerspil bidrager til at udvikle den rummelige intelligens og evnen til at træffe hurtige beslutninger.  

Dette indlæg er skrevet af folkeskolelærer: Emil Jørgensen 

Kilde: