En samfunds- og integrationskontrakt for indvandrere

Integrationen er slået total fejl

Torben Mark Pedersen,

05/04/2016

Integrationen er slået total fejl. Integrationsproblemerne bliver større og større, som tiden går, ikke mindre. Den økonomiske belastning stiger, kriminalitetsproblemerne stiger, der begås flere og flere seksuelle overgreb på kvinder, terrortruslen er stigende, presset på ytringsfriheden øges, og et større og større antal indvandrere opfatter sig selv som fjender af Danmark og af vestlige værdier, og ønsker at indføre sharialovgivning og afskaffe demokratiet, den personlige frihed og ligestilling mellem kønnene.

Og så længe tilvandringshastigheden overstiger integrationshastigheden, så forværres problemerne dag for dag.

Behov for nytænkning

Integrationen er slået fejl, og der er behov for nytænkning

Hvis man skal forsimple tingene, så er den største hindring for integration og for at forebygge de trusler, der er en del af hele problematikken, at vi i Danmark ikke stiller krav til indvandrerne. At de tildeles rettigheder uden pligter.

Lighed for loven er et fundamentalt princip i et retssamfund. Og dansk lov gælder i Danmark. For danske statsborgere såvel som udenlandske. Det er derimod ikke en menneskeret for udlændinge at få indrejse eller opholdstilladelse i Danmark. Enhver nationalstat har suveræn ret til at beskytte sine grænser og afvise indvandrere og turister ved grænsen ud fra hvilke som helst kriterier, den måtte finde passende. Det er national suverænitet.

Det er på tide at behandle opholdstilladelser som det, de virkelig er: en positiv rettighed eller et privilegium. Og det privilegium kan sagtens være både betinget, tidsbegrænset og aftalebaseret. Som en egentlig samfunds- og integrationskontrakt.

Samfunds- og integrationskontrakt

Underskrivelsen af en sådan samfunds- og integrationskontrakt skal selvfølgelig være frivillig, men underskrivelsen skal være en ufravigelig betingelse for at få opholdstilladelse eller asyl i Danmark.

Der må stilles krav om, at den underskrives af alle myndige personer, der søger om opholdstilladelse og asyl i Danmark, og børn skal underskrive den i det år, de bliver myndige.

Kontrakten skal gælde, indtil personen evt. får dansk indfødsret. Det skal først kunne ske efter eksempelvis 7 eller 10 år efter underskrivelsen af kontrakten

En sådan samfunds- og integrationskontrakt har til formål at sikre, at der kun gives opholdstilladelse (og senere statsborgerskab) til personer:
1. der ikke er fjender af Danmark
2. der ikke er modstandere af den danske Grundlov, demokrati, frihed og ligestilling mellem kønnene
3. der kan forsørge sig selv i et nærmere specificeret omfang
4. der lever et liv som lovlydige borgere/overholder dansk lovgivning
5. viser vilje og evne til integration

Det kunne udgøre et brud på samfunds- og integrationskontrakten, med straksudvisning som konsekvens, såfremt indvandreren bryder kontrakten:

- arbejder for eller udtaler sig til fordel for at afskaffe den danske Grundlov, personlig frihed eller ligestilling mellem kønnene,
- organisatorisk eller ideologisk støtter terrororganisationer eller krigsførende stater eller organisationer, som Danmark eller vores allierede er i krig med eller som er opført på en terrorliste
- som begår kriminalitet og idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf
- personen forpligter sig til at lære dansk på niveau X inden for de første 2 år i landet
- forpligter sig til at sikre, at børnene lærer dansk og passer deres skole
- som ikke er økonomisk selvforsørgende i eksempelvis 85% af tiden i enhver løbende 5-årig periode
- kan ikke modtage nogen former for overførselsindkomst fra stat eller kommune i de første 5 år i landet
- tegner selv en sygeforsikring

Personer på forskerskatteordning kunne fritages for sprogkravet, og der kan være særregler for EU-borgere, såfremt der ikke pt kan stilles samme krav til dem.

Fordi der er tale om en frivillig kontrakt, så er der ikke nogen problemer i forhold til nogen menneskerettigheder eller ytringsfrihed. Det er noget for noget. Ansøgeren om opholdstilladelse forpligter sig til at leve op til nogle præcist specificerede krav, og til gengæld får ansøgeren (den positive) ret til at søge løkken i Danmark, skabe sig en tilværelsen, nyde godt af de velordnede forhold i Danmark, freden og sikkerheden, den gratis uddannelse, borgerrettigheder og muligheden for at få statsborgerskab på et tidspunkt.

Kritikere - der ikke bryder sig om frivillighed - vil stadig hævde, at der gøres forskel på folk, og at befolkningen på den måde inddeles i første- og andenrangsborgere. Det er både rigtigt og forkert. Alle vil være lige for loven, men der gøres forskel på statsborgere og indvandrere, fordi det er en positiv rettighed at få opholdstilladelse med adgang til alle velfærdsydelser.

Under alle omstændigheder er vi nødt til at tænke nyt og gøre helt op med den måde, hvorpå vi har grebet indvandringen og integrationen an. Det virker ikke, og der virker heler ikke i nogen andre vesteuropæiske lande. Hvis Danmark ikke skal ende som Sverige eller som Bruxelles, så er det på tide at tage alvorligt fat om integrationsproblemerne og de trusler, der stammer fra indvandrere/asylansøgere, og som først og fremmest har at gøre med islam og hele den kultur, traditioner og politiske ideologi, der er en del af den islamiske kultur.

Det ER et privilegium at få opholdstilladelse i Danmark, og det er kun ret og rimeligt, at personer, der søger om opholdstilladelse, forpligter sig kontraktligt til at være lovlydige, selvforsørgende og vise evne og vilje til integration, hvilket også indebærer ikke bekæmper det danske demokrati, Grundloven, personlig frihed og ligestilling. Og ved at gøre det til en frivillig sag for indvandrere, om de vil acceptere betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark eller søge løkken et andet sted, må være deres egen sag.

Kilde: