Socialdemokratiets såkaldte stramninger af udlændingepolitikken

Jeg vil i det følgende afsløre Socialdemokratiets bedrag angående deres såkaldt stramme udlændingepolitik

Ikke angivet Ikke angivet,

17/04/2015

Jeg vil i det følgende afsløre Socialdemokratiets bedrag angående deres såkaldt stramme udlændingepolitik.

Den såkaldte ”stramning” af asylreglerne

Socialdemokraterne forsøger i øjeblikket at bilde danskerne ind, at de har strammet reglerne for asylansøgere. Men sandheden er, at de blot har mindsket virkningen af en stor lempelse, som blev gennemført i 2013, altså under denne regering.

I 2013 ændrede flygtningenævnet pludselig praksis, så man fremover ville tildele opholdstilladelse til endnu flere asylansøgere, end man ellers var forpligtiget til ifølge flygtningekonventionen, som kun inkluderer individuelt forfulgte. Fremover skulle alle syrere, som kom fra områder, hvor der forekom væbnede kampe eller overgreb mod civile, tildeles opholdstilladelse (fln.dk, 2013). Flygtningenævnet begrundede ændringen af ”praksis” i en dom fra den europæiske menneskerettighedsdomstol (politiken.dk, 2013). Som sidebemærkning skal det siges, at den europæiske menneskerettighedsdomstols dom fra 2011 på yderst tvivlsom vis var begrundet i den europæiske menneskerettighedskonvention (denkorteavis.dk, 2013). Som endnu en sidebemærkning skal det også siges, at Socialdemokratiet havde sørget for, at Dansk Flygtningehjælp fra januar 2013 igen havde fået sæde i flygtningenævnet, efter de blev forvist fra dette af VKO i 2002.  Der er god grund til at have mistanke om, at dette har medført praksisændringen i flygtningenævnet. Det er også påfaldende, at en dom fra 2011 først skulle påvirke flygtningenævnet i 2013, og så netop kun ni måneder efter, at Dansk Flygtningehjælp, en interesseorganisation for flygtninge, havde fået sæde i flygtningenævnet (jp.dk, 2014).

Socialdemokratiet og regeringen vil så sikkert påstå, at det ikke var dem, som lempede reglerne, men flygtningenævnet og i sidste ende den europæiske menneskerettighedsdomstol. Dette er bare ligegyldigt, eftersom det var Socialdemokratiet og resten af rød blok, som valgte at forholde sig passivt i forhold til flygtningenævnets beslutning om lempelse. Når man sidder med flertallet og dermed den lovgivende magt, er der naturligvis en masse, man kan gøre. Man kan vedtage nye love, så flygtningenævnet ikke kan undgå at ændre denne ”praksis”, man kan smide Dansk Flygtningehjælp ud af flygtningenævnet igen, eller man kan helt nedlægge flygtningenævnet. Lempelsen skete på Socialdemokratiets vagt, og derfor må de stå på mål for den. Ikke alene var Socialdemokratiet passive, men de forsvarede ovenikøbet ivrigt lempelsen og kritiserede DF for at ville gribe ind overfor den (politiken.dk, 2013). Der var nemlig masser af kritiske røster fremme i 2013, heriblandt Martin Henriksen fra DF og Tom Behnke fra de Konservative, som efterlyste handling overfor flygtningenævnets beslutning (denkorteavis.dk, 2013). Hvis det havde været en blå regering, er det tvivlsomt, at flygtningenævnet havde besluttet, som det gjorde, men havde det lavet en sådan praksisændring, var det næppe sket uden indgriben fra blå blok. Både DF og Venstre har sidenhen foreslået en række tiltag overfor flygtningenævnet (bt.dk, 2015), (jp.dk, 2014).

Flere forudså allerede i 2013, at denne lempelse ville betyde en voldsom stigning i antallet af asylansøgere, hvilket man jo allerede havde set i Sverige (K. Jespersen, 2013), (jp,dk, 2013).

I 2014 kom der som konsekvens af lempelsen ganske rigtigt et rekordstort antal asylansøgere (14.815), hvilket så betød, at Socialdemokratiet hårdt presset i september 2014 meldte ud, at man ønskede at stramme på deres egen lempelse, ved at gøre opholdstilladelsen for ikke-konventionsflygtninge midlertidig i et år, hvorefter den kunne fornys, samt at ikke-konventionsflygtninge skulle vente i et år på at få familiesammenføring (b.dk, 2014). Denne lov trådte først i kraft den 20. februar 2015, og det er denne lov, som Socialdemokratiet nu reklamerer for sig selv med (nyidanmark.dk, 2015). Som DF og blå blok hele tiden har sagt, er denne ”stramning” minimal og omhandler kun det område, hvor der blev lempet i 2013, nemlig angående de ekstra ikke-konventionsflygtninge, som slet ikke ville have fået opholdstilladelse, hvis det var blå blok, der havde været ved magten (politiken.dk, 2015).

”Stramningen”, som Socialdemokratiet nu markedsfører sig med, er altså snyd og bedrag. Det er ingen stramning, men en reducering af en lempelse, som Socialdemokratiet selv er ansvarlig for. Når man indfører en lempelse, eller er ansvarlig for den, og derefter fjerner lidt af den, så står der jo stadig en lempelse tilbage, som må tilskrives Socialdemokratiet og rød blok. Samlet set er der i denne regeringsperiode blevet lempet på ikke-konventionsflygtninges adgang til opholdstilladelse.

Socialdemokratiets andre lempelser

Ovenstående lempelse skal naturligvis lægges oveni den lange række af lempelser af udlændingepolitikken, som regeringen har lavet på en masse andre områder. Venstre har eksempelvis lavet en liste med 31 af regeringens lempelser på udlændingeområdet (venstre.dk, side 6). Til disse kan man med god ret også lægge afskaffelsen af kontanthjælpsloftet, som jo gør, at flygtninge kan komme ind og få en ekstrem høj ydelse, hvilket naturligvis øger tilstrømningen til Danmark. Derudover har regeringen gjort sagsbehandlingstiden for familiesammenføring meget hurtig, hvilket også har tiltrukket mange asylansøgere til Danmark.

Socialdemokratiet lykkes med deres bedrag

Socialdemokratiet og regeringen har desværre held med deres bedrag, hvilket man kan se i meningsmålingerne. Fremgangen i meningsmålingerne skyldes dog formentlig også regeringens udmelding om, at flygtninge skal arbejde, samt at nogle påstår, at asylansøgerantallet er faldet.

”Kommer du til Danmark, skal du arbejde”

Det lyder sikkert som en stramning for mange, men det kan også anskues som det modsatte. For det første er der ikke nogen banebrydende nye tiltag i dette, da asylansøgere med opholdstilladelse allerede nu bliver forsøgt sat i beskæftigelse, og de skal allerede tage et arbejde, hvis de kan. Dette, mener jeg, fremgår af integrationsloven §16, §19, stk. 3 og 5, §26a. (retsinformation.dk). Jeg er dog ikke ekspert i jura, så ret mig, hvis jeg tager fejl. Men da der ikke er noget nyt i regeringens bestræbelser på at få flygtninge i arbejde, er der altså ingen grund til at tro, at der vil ske nogen markant ændring i flygtninges arbejdsfrekvens. Det er desuden først fra den 1. juli, at de ”nye” tiltag skal gælde, hvis regeringen ellers kan finde flertal for det, og derfor ved vælgerne ikke, om disse tiltag er en stramning eller en lempelse før efter valget. Hvis man nærlæser deres udskrift fra pressemødet, er tiltagene nemlig snarere en lempelse, da de er et udtryk for, at regeringen i endnu højere grad ønsker at gøre flygtninge til indvandrere fra dag et, fremfor blot at tilbyde et midlertidigt opholdssted indtil krigen er slut (stm.dk, 2015). Dette må nærmere kaldes en lempelse fra regeringen, både fordi det er en lempelse på, hvor åbent Danmark skal være for indvandring fra failed states, men også fordi at når flygtninge tilbydes indvandring fremfor midlertidigt ophold, så vil det naturligvis øge asylansøgerantallet til Danmark. Som sagt er der ikke noget nyt i, at regeringen forsøger at få flygtninge i arbejde og integrere dem i lokalsamfund fra dag et, og dermed gøre det noget nær umuligt at sende dem tilbage igen, og dermed gøre dem til indvandrere. Det har de nemlig forsøgt, lige siden de kom til magten, og nu vil de altså gøre dette i endnu højere grad med deres nye tiltag. Det, som er det nye, er derimod, at man markedsfører en sådan politik som en stramning, hvilket jeg vil kalde endnu et bedrag.

Stiger eller falder asylansøgerantallene?

Mange vælgere får deres fejlagtige indtryk af Socialdemokratiet som strammere bekræftet af, at medierne har kørt nogle historier, som går på, at asylansøgerantallet i øjeblikket er faldende (tv2.dk, 2015) (dr.dk, 2015). De tænker: ”der kan man bare se, regeringens stramninger virker!”

For det første kan det betvivles, at asylansøgerantallet er faldende. Hvis man kigger på asylansøgerantallet for januar og februar 2015, så ligner disse tal tallene i samme måneder for rekordåret 2014, og faldet i oktober, november og december kan skyldes vinteren (nyidanmark.dk, 2015, side 5 nederst). Jeg er derfor langtfra overbevist om, at tallene er faldet på årsbasis, men jeg afviser det heller ikke. Tallene kan nemlig godt falde lidt, når menneskesmuglere og asylansøgere hører om udmeldinger fra regeringen, der lyder som stramninger, eller når regeringen siger, at den indfører nogle stramninger, og puster disse voldsomt op. Hvis dette er tilfældet, så er faldet kun midlertidigt, da menneskesmuglere og potentielle asylansøgere snart opdager, at stramningerne er stort set ikke-eksisterende. Strammerudmeldingerne fra partierne vil desuden ophøre igen, når valget er overstået, og hvis man med disse har bluffet vælgere såvel som menneskesmuglere, så vil bluffet ikke kun ophøre med at virke, fordi det bliver afsløret, men fordi man slet ikke finder behov for at bluffe mere. Hvis strammerudmeldingerne faktisk indvirker på asylansøgerantallet, vil denne effekt altså forsvinde efter valget. Endnu en grund til, at asyltallene først stiger igen efter valget, er, at hvis man kigger på rekordåret 2014, så skete den drastiske stigning først i juli måned, hvilket meget belejligt ligger efter valget.

Men selv hvis asylansøgerantallet er faldet lidt i øjeblikket, så er niveauet stadig meget højere, end det var under VKO. Hvis vi tager månederne fra oktober til og med februar, hvor effekten af udmeldingerne om stramninger i september 2014 burde være trådt i kraft, og beregner et månedsmæssigt gennemsnit, får vi tallet 964,8 asylansøgere pr. måned. Ganges dette med 12 måneder, så fås tallet 11578 asylansøgere om året (nyidanmark.dk, 2015, side 5 nederst). Altså vil vi med regeringens ”stramninger” kunne forvente ca. 11578 asylansøgere om året! Sammenlign med asylansøgertallene fra 2000-2014.

2000:   12200

2001:   12512

2002:     6068 (så begyndte VKO´s stramninger at virke)

2003:     4593

2004:     3235

2005:     2281

2006:     1960

2007:     2246

2008:     2409

2009:     3855

2010:     5115

2011:     3800

2012:     6184 (så havde SRSF-regeringen vedtaget nogle af deres lempelser)

2013:     7557

2014:   14815

Kilde: http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1366

Asyltallene vil stige drastisk efter valget, hvis regeringen fortsætter

Udover de lempelser, som regeringen allerede har gennemført, og som har medført de tårnhøje asyltal, vi eksempelvis så i 2014, så vil regeringen højst sandsynlig lempe yderligere på udlændingepolitikken efter valget, hvis de vinder. Fordi når man kan lempe, som den nuværende regeringen har gjort, selvom Helle Thorning før sidste valg lovede, at hun ”ikke kunne drømme om at gå over mod en lempeligere udlændingepolitik”, og slippe afsted med et sådant løftebrud, jamen hvad skulle så afholde Helle Thorning fra at lempe yderligere? Hvis regeringen fortsætter, risikerer vi derfor, at vi om 1-2 år får op til 100.000 asylansøgere om året ligesom Sverige.

Kilde: