Tibetsagen: politicheferne har været centrale i flere andre politiskandaler fra 80'erne til nu

To af Københavns Politis markante skikkelser er blevet hovedpersoner i Tibetsagen om brud på grundloven og løgn for Folketinget og retten

Ikke angivet Ikke angivet,

22/01/2017

To af Københavns Politis markante skikkelser er blevet hovedpersoner i Tibetsagen om brud på grundloven og løgn for Folketinget og retten. Få har præget ordensmagten mere end den operative duo med fælles fortid i Uropatruljen.

Allerede i 1980’erne drønede de rundt i byens belastede brokvarterer og jagtede luderkarle, hashhandlere, rockere og bz’ere. Også på det evigt utæmmelige Christiania var de to politifolk kendte ansigter.

Gang på gang havnede politiet i direkte konfrontation med beboerne, hvilket fortsatte ind i 1990’erne med Claus Hjelm Olsen som leder af en særlig Christiania-gruppe. Opgaven var at snige sig ind i civil for at observere, afdække og anholde hashhandlen.

På 5-års dagen for politiets overraskelsesangreb på Ungdomshuset fortalte Claus Hjelm Olsen her i avisen, hvordan han som indsatsleder huskede optakten og det dramatiske døgn på Nørrebro. Knibtangsmanøvren var »sådan set« hans idé:

Politiet brugte »selvfølgelig stavene«, forklarede Hjelm Olsen, og siden fulgte et juridisk efterspil, hvor nogle af de anholdte fik medhold i retten. Det samme skete i øvrigt også efter masseanholdelsen i forbindelse med klimatopmødet i København.

Her havde Mogens Lauridsen som operativ leder placeret sig i en helikopter højt over demonstrationerne. Også ved den lejlighed havnede Københavns Politi i problemer, da landsretten kendte anholdelsen af over 1.000 demonstranter ulovlig og i strid med menneskerettighedskonventionens regler om tortur og nedværdigende behandling. Demonstranterne blev alle tilkendt erstatning.

Mogens Lauridsen var som central aktør også et centralt vidne i COP15-retssagen.

Flere hæfter sig ved det ironiske i, at netop Tibetsagen er blevet Mogens Lauridsen og Claus Hjelm Olsens Waterloo. For i modsætning til så mange andre voldelige konfrontationer i tidens løb med hætteklædte autonome drejer den sig om buddhister og erklærede ikkevoldelige tilhængere af det undertrykte tibetanske folk.