Det store mål i horisonten: Danskerne skal være kloge - men dovne

LEDER: Danmarks økonomiske frelse skal tilsyneladende findes i en god folkeskole, hvis man skal dømme efter det postyr, som en ny pisa-undersøgelse...

Ole Birk Olesen,

07/12/2010

LEDER: Danmarks økonomiske frelse skal tilsyneladende findes i en god folkeskole, hvis man skal dømme efter det postyr, som en ny pisa-undersøgelse, der viser, at 15-årige danske elever sammenlignet med elever i andre lande er blevet endnu dårligere til at læse, end de i forvejen var.

Og ja, selvfølgelig er det vigtigt, at børnene lærer at læse, for ellers kan de kun vanskeligt tilegne sig boglig viden og aldrig få en videregående uddannelse. Men endnu mere væsentlig er dog noget andet. Vi siger som Danmarks i førkrigstiden internationalt anerkendte juraprofessor Frederik Vinding Kruse:

“Hele dette mægtige understøttelsessystem betyder ikke blot en overbelastning af statens og kommunens finanser. Det betyder tillige, hvad der samfundsmæssigt er en endnu større ulykke, en svækkelse af karakteren hos store dele af befolkningen. Mange værdier i denne verden kan hver for sig være gode nok, teknik, kunst, videnskab, men vigtigst af alt i samfundet er det, uden hvilket alt andet er omsonst: karakter. Det svækker i længden et folks karakter, at det får en række goder gratis uden egen fortjeneste, og at det får disse goder og kun kan få dem ved, at den dygtigste, flittigste og mest sparsommelige del af befolkningen betaler disse goder for massen gennem så store ofre, så store indtægtsskatter, at foretagsomheden, fliden og sparsommeligheden, som vist, ikke længer får den rette belønning.”

Utallige er de mennesker, som ikke er bogligt dygtige, eller som bare ikke vil kede sig på skolebænken, men som alligevel har gjort meget mere for landets velstand end deres jævnaldrende på universiteterne. Fordi de havde noget andet, som er mere væsentligt: gejst! Eller med Frederik Vinding Kruses ord: karakter!

Politikerne kan godt bilde sig selv ind - og det er vi sikre på, at man ikke mindst på venstrefløjen vil gøre - at uddannelse, udannelse og endnu mere uddannelse kan forvandle Danmark til en vækst-nation. Men hvis befolkningerne i de lande, som danske virksomheder konkurrerer med, er meget mere motiverede for på alle niveauer at yde en ekstra indsats, så vil selv en folkeskole, der er verdens bedste, ikke kunne gøre den store forskel.

Der må først og fremmest gøres noget ved incitamentstrukturerne i det danske samfund!

Kilde: