Tre med burka - vil det lykkes for Pia Kjærsgaard at få tre flere til at tage den på?

LEDER:"En tyran som enkelt menneske er da så ophøjet, én så fjern at man for ham kan få lov til at leve privat som man vil

Ole Birk Olesen,

12/01/2010

LEDER:

"En tyran som enkelt menneske er da så ophøjet, én så fjern at man for ham kan få lov til at leve privat som man vil. Det kan i al evighed ikke falde en kejser ind at bryde sig om mig, hvordan jeg lever, hvad tid jeg står op, hvad jeg læser o.s.v. - ordentligvis ved han slet ikke af, at jeg er til. Men i en folkeregering er jo ´ligemanden´ det herskende. Ham beskæftiger sligt, om mit skæg er som hans, om jeg tager i Dyrehaven på samme tider som han, om jeg er ganske som ham og de andre. Og hvis ikke, ja da er det en forbrydelse - en politisk forbrydelse, en statsforbrydelse!"

Sådan skrev Søren Kierkegaard i 1848. Det er et gammelt citat, men desto mere profetisk er det også. Det er værd at hive frem med jævne mellemrum, så man kan grine hjerteligt af de forestillinger, som vore folkevalgte opfører, når de har hørt om mennesker, der opfører sig "mærkeligt" i egne af kongeriget, hvor de samme politikere ikke sætter deres ben; mennesker som ifølge de folkevalgte må gelejdes på vej af et rask lille forbud, et påbud eller - endnu bedre - en adfærdsregulerende afgift, som i tilgift kan hive en skilling op af lommen på borgerne, så politkerne har mere at bruge af.

Citatet er påny aktuelt, nu hvor en regeringsrapport har fastslået, at der et sted i landet findes en kvinde, som bærer burka. Et andet sted har man også spottet en. Og så er der en sidste et tredje sted, men så er der heller ikke flere. Oveni kommer så mellem 150 og 200 kvinder, som bærer den stort set lige så tildækkende niqab.

Det er et meget stort problem, mener Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard, som er personificeringen af Kierkegaards emsige bedsteborger, på evig udkig efter dem som ikke lever på DF-autoriseret dansk vis, og som dermed begår "en forbrydelse - en politisk forbrydelse, en statsforbrydelse!". Hvorfor? Fordi der er flere kvinder i Frankrig, som går med burka eller niqab, meddeler Pia Kjærsgaard, og fordi "det vil de også komme til i Danmark, hvis ikke vi tager dette her alvorligt", uddyber hun.

Herfra tør vi godt slå fast, at hvis flere kvinder i Danmark fremover hiver en burka ned over hovedet, så vil Pia Kjærsgaard og andre forbudsfortalere have et ikke ubetydeligt medansvar for det. Før burka-debatten begyndte, var størstedelen af de fuldstændigt tilhyllede kvinder danske konvertitter med et stort behov for at få omgivelsernes opmærksomhed, ikke ulig folk der har en grøn hanekam på hovedet, får sat en mindre tallerken ind i et dertil skåret hul i øreflippen eller melder sig til Paradise Hotel for at dyrke sex foran et kamera. Efter burkadebatten og kravene om forbud symboliserer burkaen ikke kun desperat opmærksomhedsøgen, men er nu i et bredere miljø blevet et frihedssymbol. At tage en burka på kan nu for nogle være en måde at sige til Pia Kjærsgaard og andre forbudsmagere, at man ikke vil finde sig i deres emsighed, men sætter skæg, hat og burka som man vil. Og en sådan ytring om at man insisterer på sin egen udfoldelsesfrihed, tror vi er mere moderne blandt muslimer i Danmark i det 21. århundrede, end Lars Hedegaard m.fl. mener at kunne læse ud af 1.400 år gamle skrifter fra Mellemøsten.

Kilde: