Den store Tesla-løgn i mijø-debatten.

København har en overborgmester der er godt kørende jfr avisernes skriverier

_slettet_bruger_7537 Ikke angivet,

20/05/2015

København har en overborgmester der er godt kørende jfr avisernes skriverier. Politisk korrekt som klamme Frank er, så kører han i en 'miljørigtig' Tesla S, og har derfor sikkert rigtig god CO2-samvittighed.

Nu handler det her indlæg ikke om hvorvidt CO2 indholdet i atmosfæren rent faktisk er et miljøproblem, men mere om hvorvidt den socialistisk inspirerede planøkonomi der har besluttet at friholde el-biler som Tesla for registreringsafgift rent faktisk sikrer at man får mest muligt miljø (der her tolkes som mindst mulig CO2 i overensstemmelse med venstrefløjs-præmissen) eller om planøkonomien rent faktisk gør noget andet.

Konklusionen kan jeg godt røbe er at selvfølgelig er den helt gal, ligesom så meget andet ideologisk bras som politikerne beslutter.

Jeg har sat nedenstående regnestykke op for et scenarie hvor staten holder op med at friholde el-biler for registreringsafgift i bæredygtighedens hellige navn, for derved at inspirere befolkningen til at købe afgiftsbelagte diesel biler i stedet for.

Den registreringsafgift som staten scorer ved at bilejerne nu igen køber afgiftsbelagte biler antager vi at staten bruger til gratis at udlevere luft/vand varmepumper til danskere der på nuværende tidspunkt opvarmer deres bolig med oliefyr.

Jeg regner i runde tal. Prissætter en Tesla til 600.000 og regner med at bilkøberens alternativ måske er en BMW 5-serie i samme prisklasse der udløser en registreringsafgift på ca 400.000 og anslår udfra bilbasens km og årgangstal at en Tesla bruger ca kører 20.000 km per år.

Jeg antager at en oliefyrsbruger bor i et 180 m2 parcelhus og forbruger ca 2500 liter olie per år, hvilket giver et varmedbehov på ca 20.000 kw, der med en moderne luft/vand varmepumpe med en COP værdi på ca 5 modsvarer et elforbrug på ca 4000 kwh. Jeg antager at et oliefyr kan erstattes af en sådan luft/vad varmepumpe for ca 80.000 kr incl montering, og derfor regner jeg på den samlede CO2 udledning fra 1 Tesla plus 5 parcelhuse, da man lige netop kunne udskifte 5 oliefyr med varmepumper for den som penge som staten får ind hver gang 1 Tesla-kunde i stedet vælger en afgiftsbelagt BMW i samme prisklasse.

Med den nuværende (Tesla-favoriserende) lovgivning udledes der per år fra den ene bilbruger og de 5 parcelhusejere: 2500 liter x 5 huse x 2,65 kg/l = 33125 kg CO2.

og fra Teslaen: 20.000 km x 85 g/km (tal fra the Guardian undersøgelse. Det anslås at elproduktion i UK er ca ligeså CO2 belastende som DK da a-kraft i UK modsvares af vindkraft i DK) = 1700 kg CO2.

I alt: 35125 kg CO2 udledning pr år.

Hvis man gennemførte en lovgivning, som fjernede afgiftsfriheden på tesla'erne og brugte pengene på at udlodde varmepumper ville regnskabet så se sådan her ud:

Parcelhusejernes udledning: 4000 kwh x 5 huse x 413 g/kwh (oplyst fra energisyrelsen om DK strømproduktions CO2 udledning) = 8260 kg CO2 pr år..

Bilejeren (nu i BMW 520): 20.000 km x 0,135 kg/km (tal fra BMW) = 2700 kg CO2 pr år.

I alt: 10960 kg CO2 udledning pr år..

Forskellen mellem de 2 scenarier er altså 24.165 kg udledt CO2 pr år.. Og det er altså den CO2 belastning vi får ud af at politikerne friholder Tesla'er for regisreringsafgift i stedet for at bruge de samme skattekroner på at subsidiere varmepumper når de erstatter oliefyr.

Bottom-line: Vi får IKKE mere miljø ud af at feelgood politikere leger bæredygtige ved at erstatte kommunernes bilparker med el-biler... Snarere tværtimod. Pengene kunne bruges meget smartere..

Kilde: