Fremtidens Fashion Shopping

Lige siden mennesket begyndte at gå mere op i tøjets former, har der eksisteret mode eller fashion i en eller anden art

Ikke angivet Ikke angivet,

23/04/2015

Lige siden mennesket begyndte at gå mere op i tøjets former, har der eksisteret mode eller fashion i en eller anden art. Det er dog først den seneste tid, qua internettets funktion, at fashion shopping rigtig er ved at ændre sig. De sociale medier, shopping og mode er ved at blive blendet godt og grundigt sammen. 

Polyvore.com startede denne shopping revolution, da de introducerede shoppere for en platform, hvor de man shoppe, finde inspiration og lave egne "styles" ved at kombinere tøj på "boards", samt dele disse med andre bruger, hvilket var en game changer for shoppere. Og det har betydet øget konkurrence for retailerne, i forhold til at bibeholde brugerne på deres hjemmesider, og om at forbedre brugeroplevelsen, da brugerne ellers søger til mere kreative platforme, hvor de kan kombinere behovet for shopping med inspiration og det sociale element. Det muliggør bl.a. at kvinder, som er den primære målgruppe, kan finde inspiration og shoppe modetøj online, samt dele alt dette med venner, bekendte og ukendte, alt sammen via en platform.

Det åbenlyse spørgsmål er så om retailerne kan overleve denne "trussel" på sigt. Svaret er forholdsvist åbenlyst, så vidt man kender til forretningsmodellen bagved. Platforme som Polyvore.com er nemlig baseret på affiliate aftaler med retailerne. Dvs. når man køber et produkt fra Asos via Polyvore.com, så får Polyvore en procentandel af det solgte, hvorfor retailerne tilstadighed får en indtjening. 

Dette er dog kun første led i en udvikling hen imod fuldt ud socialt integrerede shopping forhold. Spørgsmålet er hvor det ender henne?

Kilde: