Folkeskolen kan spare 8 mia. kroner uden at svække undervisningen

Der er meget store muligheder for at spare penge i Folkeskolen, uden at det går ud over undervisningskvaliteten

Ikke angivet Ikke angivet,

26/01/2015

Der er meget store muligheder for at spare penge i Folkeskolen, uden at det går ud over undervisningskvaliteten.  En ny benchmarking-undersøgelse fra tænketanken CEPOS viser, at produktivitets-potentialet er 8 mia. kroner. Der er meget stor forskel på, hvor meget læring, de enkelte kommuner formår at få for de penge, der anvendes på Folkeskolen. Forskellen er så stor, at hvis alle kommuner brugte samme beløb pr. elev i undervisningen som den kommune, der er mest effektiv, så ville vi samlet spare næsten 8 milliarder kroner på folkeskolen – i forhold til en samlet udgift på 34,1 mia. kroner.

”Hvis man I stedet forestiller sig, at alle kommuner var lige så effektive som gennemsnittet af de fem mest effektive kommuner, ville besparelsen alligevel være 6.8 mia. kroner,” siger forskningschef i CEPOS, Henrik Christoffersen.

”Med den fokus, der har været på folkeskolens økonomi og på problemerne med at finansiere den nye folkeskolereform, er det bemærkelsesværdigt, at den økonomiske ineffektivitet er vokset”, siger forskningschef Henrik Christoffersen.

CEPOS har sammenlignet skoleklasser med ens eksamensresultater og set på kommuners udgifter for at opnå disse resultater.  Det viser sig, at driftsudgifterne  i 2012 pr. elev med samme eksamensresultat varierede fra 95.000 kr. pr. elev i Langelands Kommune og 85.000 kr. i Ishøj til 46.000 kr. i  Næstved og 47.000 kr. i Sorø.   Elevernes resultater er beregnet via den såkaldte undervisningseffekt, hvor man korrigerer eksamensresultatet  med en række sociale faktorer, så man får et reelt sammenligningsgrundlag for undervisningens effektivitet.

Læs hele arbejdspapiret på CEPOS' hjemmeside

Kilde: