Retssikkerhed i Skat mangler helt

2016  styrkelse af Retssikkerheden Rigsrevisionen konkluderer bl

Ikke angivet Ikke angivet,

05/05/2017

2016  styrkelse af Retssikkerheden

Rigsrevisionen konkluderer bl.a. i sin rapport over Skats økonomi og kontrol:

"  Rigsrevisionen vurderer, at SKAT ikke i tilstrækkelig grad har sikret retssikkerhed og kvalitet i opgavevaretagelsen."

Borgerrettigheder trædes under fode af Skat.

Skatteborgerne kræver handling.

Note til 3) Skat blev tillagt to ankemuligheder i 2013. Se link til DR.DK

Finans link.     Cepos link.

Videolink til retsikkerhedspakke II - CEPOS.

Aller vigtigst er det  dog at det daglige forhold mellem Skat og borger baseres på tillid i stedet for på mistro.

Seneste nyt om EFI  - EFI skrottes nu på grund af ulovligheder.

Lukningen kommer i kølvandet på en meget kritisk rapport fra Kammeradvokaten.

"Det samlede analysearbejde er ikke endeligt afsluttet. Skatteministeriet har fået en delvis analyse  fra Kammeradvokaten. Han konkluderer, at der via systemet gennemføres ulovlig inddrivelse." 
"På denne baggrund konkluderer Kammeradvokaten, at Skat er forpligtet til straks at indstille al automatisk inddrivelse foretaget af EFI. Som følge heraf har Skat den 8/9/2015 besluttet at standse alle automatiserede inddrivelsesskridt via EFI."  (Det er altså ikke standset)

2016-04-08 Gælden er oppe på 82 milliarder. Måske afløser klar i 2017? I øjeblikket indkræves 66 mio kr per måned? Så vil det nuværende  være indkrævet i løbet af 102 år.

Skat giver sig selv lempelse for forældelse pga af forsinkelser efter EFI skandalen?

2016-06-13 EFI nedlagt og totalt rod - nu må der ændringer til. Borgerne får pålagt 8% årligt uden nogen form for aftaler, aftaler Skat ikke kan/vil indgå?

2016-06-14 Skats oprydning af IT står til at koste over 15 mia. kroner. Skandalen er skabt af dårlig politik og dårlig lovgivning.

2017-04-08 Skats (læs Statens - for det er alt andet end skatter) påståede tilgodehavende er oppe på 100 mia kr og efter en Price Waterhouse annalyse baseret på reelle metoder i de private virksomheder (inkl. banker) skal det nedskrives til 80 mia kr.

2017-04 Medierne synger samme sang som flere politikkere - "det hele skyldes reduktion af personale hos Skat"!

Dette må siges at være en meget unuanceret og forkert påstånd.

I praksis har ændringerne ikke afholdt Skat fra et omvurdere mange ejendomme og hæve vurderinger på trods af at Folketinget har sat vurderingen i stå ved lov - se andetsteds under ejemdomsvurdering og skandale.

Skat har også brugt betydelige ressourcer på at efterregne og ændre opgørelse af gevinster (ikke tabene det gider Skat ikke) på aktier og lignende  (redaktørens egen erfaring - det tog næsten 2 år).

Så trods det voldsomt store system til indberetning af gevinster på aktier, investeringsfonde etc. så kan vi konstatere, at dette system også er dårligt, fejlagtigt og misvisende. Endvidere er det helt uforståeligt og ubrugeligt set fra Skatteborgerens side. - Åres resulat som en lang usorteret liste, der er umulig at kontrollere (nok bevidst). Bankernes egen opgørelse, som således tilsidesættes, er langt mere overskuelige. Hvorfor skal vi så belemres med disse tåbeligheder og forkert brug af ressourcerne?

Andet eksempel:

Skat slås med proportionerne

"Jeg har netop fået et brev fra Skat om opkrævning af vinafgift. Ifølge øl- og vinafgiftsloven § 4, stk. 1, nr. 2 skal jeg betale en afgift på 104 kr. for 12 flasker vin, som jeg har "hjemtaget" fra Spanien.

Den slags har jeg aldrig oplevet før, men det er sikkert rigtigt, hvad der står i nævnte paragraf. Men det værste er, at jeg nu skal underskrive en formular om "punktafgiftsregistreret virksomhed", hvor jeg erklærer, at angivelsen er »i overensstemmelse med virksomhedens regnskab«. Det kan jeg vel ikke gøre, da jeg ikke er en virksomhed, men en privatperson og ikke har andet end et husholdningsregnskab.

Hvis jeg nu alligevel skriver under, skal jeg sende den underskrevne erklæring med posten, hvilket tager mellem 5 og 10 dage, siges det. Jeg kan dog også scanne min erklæring ind og sende dokumentet på mail. Nu har jeg ikke nogen scanner hjemme, og det er ikke blevet lovpligtigt endnu, så vidt jeg ved.

Hvis Skat ikke har modtaget min erklæring med "sneglepost" inden en bestemt dato, kan jeg ikke få udleveret min vin. Hvad sker der da? Bliver den sendt tilbage til Spanien med fragtmand? Jeg vil foreslå, at medarbejderne på Skat drikker den og snakker lidt om proportionerne i deres arbejde og bringer det videre op i systemet.

Er der ikke noget med, at der er forsvundet 12 mia. kr. ud af Skat? Men selvfølgelig er 104 kr. også noget, og mange bække små ... Er det ikke også noget med, at postvæsenets krise skyldes digitaliseringen? Hvorfor bruger Skat så ikke en digital underskrift, så sagen kan ordnes på et par minutter?

Berith Bager Nielsen, Sct. Olafs vej 19, Hjørring ":

Skat bruger sine ressourcer helt forkert. 9 Ministre:

  • KristianJensen (V) 2004-2010,
  • Troels Lund Poulsen (V) 2010-1011
  • Peter Christensen (V) 2011-2011
  • Thor Møger Pedersen (SF) 2011-2012,
  • Holger K. Nielsen  (SF) 2012-2013,
  • Jonas Dahl (SF) 2013-2014,
  • Morten Østergård (R) 2014-2014,
  • Benny Engelbrechtsen (S) 2014-2015
  • Karsten Lauritzen (V) 2015-


har bare siddet med hænderne i skødet og ikke foretaget sig noget.

Et helt Folketing har ligeledes ladet hånt om de ringe forhold. Man har ikke på noget tidspunkt indset behovet for at simplificere de tåbelige love, der gør det hele så vanskeligt at administrere til skade for skatteborgerne, der bare må betale for udueligheden.

Grundloven trædes under fode, adskillelsen mellem den lovgivende magt og den udøvende opfyldes ikke.

http://skat-uret.dk/nyheder/2016-retssikkerhed-styrkelse.aspx

Kilde: