Russisk detailhandel 2015 - tabere og vindere

I Rosstats nyeste oversigt over økonomienКаталог публикаций::Федеральная служба государственной статистики er der en lille spændende opgørelse på s...

Ikke angivet Ikke angivet,

04/03/2016

I Rosstats nyeste oversigt over økonomienКаталог публикаций::Федеральная служба государственной статистики er der en lille spændende opgørelse på side 82, tabel 13.

Tabellen fortæller hvor stor en andel detail salget var russisk og hvor stor en andel der var udenlandsk.

I 2014 udgjorde russiske produkter 58 pct. og udenlandske- 42 pct.

I 2015 udgjorde ditto hhv. 62 pct og 38 pct.

Russiske virksomheder har altså taget markedsandele, hvilket ikke er overraskende, set i lyset af den faldende rubel. 

Selvom om russiske produkter har taget markedsandele, så er spørgsmålet naturligsvis, har de russiske virksomheder også kunne øge omsætningen? Fra 2014 til 2015 var der et fald i detailsalget på 10 pct. og nominielt var salget i 2014 - 26.356 mia. rub. og i 2015 var det nominelt på 27.575 mia. rub. Justeret for inflation(12,9 pct.) svarede omsætningen i 2014 til 29.755 mia. rubler( 1,129 x 26.356) i "2015 rubler".

Udenlandske varer solgte i 2014 for 12.497 mia. "2015 rubler"(0.42 x 29755) 

Udenlandske varer solgte i 2015 for 10.478 mia."2015 rubler"(0,38 x 27575)

Udenlandske varers omsætning er altså faldet med 2.019 mia. "2015 rubler", svarende til 16,2 pct.

Russiske varer solgte i 2014 for 17.258 mia. "2015 rubler"(0,58 x 29755)

Russiske varer solgte i 2015 for 17.096 mia. "2015 rubler"(0,62 x 27575)

Russiske varers omsætning er altså faldet med 162 mia. "2015 rubler", svarende til et fald på 0,9 pct.

Russiske virksomheder har altså stort set kunne holde deres omsætning på 2014 miveau.

Udenlandske virksomheder taber meget stort på, de faldende forbrug i Rusland, ikke russiske virksomheder. 

Kilde: