Samuelsens bilbombe - afmonteret.

Ekstrabladet er ude med en panik-artikel: Lavere bilafgifter vil koste bilejerne milliarder

Byggemand Bob,

17/05/2015

Ekstrabladet er ude med en panik-artikel: Lavere bilafgifter vil koste bilejerne milliarder. 110 milliarder, har de beregnet. 

Og umiddelbart kan det da godt se sådan ud - for har man en brugt bil til 100.000 kr og prisen på den bliver halveret, så har man jo "tabt" 50.000 hvis prisen halveres.

Men præmissen er bare ikke så simpel, for de færreste kan jo klare sig uden bil - så i virkeligheden ser det snarere således ud:

Familie har brugt bil til 100.000. Den er godt slidt, og de vil gerne have en ny(ere) til 200.000. 

I dag, ville det koste dem 100.000 kr at opgradere.

Efter en afgiftssænkning, ville det koste dem det halve - 50.000. For den nyere bil ville koste 100.000 og den gamle brugte 50.000. Hvori består tabet?

De eneste der er i farezonen er:

- dem der vil sælge bilen og aldrig skal have bil igen. For dem er det naturligvis lidt træls. Men i et DK hvor de færreste kan undvære en bil, er det nok ret få.

- bilhandlerne, der har mange brugte biler på lager. De får et tab. Og det kan være ret alvorligt. Her bør man måske overveje en form for løsning.

- de banker der har pant i nyere biler, hvor ejerne ikke kan betale, og pantet kun dækker bilen. De får et slag over nallerne. Men bank-tab plejer ikke at bekymre socialisterne, så det er nok ikke i fokus :-)

Som en særdeles positiv historie er dog alle de unge, der f.eks. har brug for en familiebil. De vil kunne spare halvdelen af udgiften på førstegangskøbet. Så for dem trækker det naturligvis den helt modsatte vej. Og dem har LA rigtig godt fat i med sådan et forslag.

Ligeledes for dem, som reelt ønsker sig en større eller markant nyere bil end den de har i dag - men som ikke har råd i dag. De vil med afgiftslettelsen få bedre råd. Dem har LA også fat i.

At indfase reduktionen gradvist, vil give en laaang periode, hvor brugtbilskøb bliver markant dyrere end i dag, fordi man kan forudse værditabet. Det vil altså blot trække pinen i langdrag, og være en kamp om hvem der ejer bilen på reduktionstidspunktet. Det er en dårlig ide. 

Man kan naturligvis kompensere brugtbilsejere noget - og dermed skabe flere penge i omløb i økonomien. Reelt vil det nok ikke koste meget, og give lidt goodwill. Men da rød stue lige har brugt f.eks. de pensionspenge, der kunne have financieret sådan en løsning, er det muligvis ikke gangbart med EU stående med hammeren i hånden hvis statens underskud bliver for stort. 

Artiklen og historien er derfor ikke meget andet end panik før lukketid. Skræmmetaktik. Som sædvanlig. Ellers ville rød politik jo være at hæve afgifterne, fordi de kunne argumentere med, at det var godt for bilejerne... det holder bare ikke på sigt.  

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/prisen-paa-din-brugtvogn-styrtdykke

Kilde: