Arbejdsgivere vil have lov at spørge, hvad sygemeldte medarbejdere fejler

I dag må chefen ikke spørge, hvad medarbejderne fejler, når de melder sig syge, men står det til arbejdsgiverorganisationerne Dansk Industri, Dansk...

Slettet Bruger,

17/06/2008

I dag må chefen ikke spørge, hvad medarbejderne fejler, når de melder sig syge, men står det til arbejdsgiverorganisationerne Dansk Industri, Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Erhverv, skal Chris og andre sygemeldte danskere fremover forpligtes til at oplyse, om de har kræft, andre alvorlige sygdomme eller bare ondt i pjækketarmen. Det skriver metroXpress.

Udmeldingen kommer efter, at beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i sidste uge fremlagde en handlingsplan, der skal nedbringe danskerne sygefravær.
Det skal blandt andet ske ved, at virksomhederne gennemfører sygesamtaler senest fire uger efter en sygemelding. Men loven om helbredsoplysninger forbyder arbejdsgiverne at spørge medarbejderne, hvad de fejler.

"Den lov skal politikerne bestemt se på og måske helt ophæve," siger Flemming Dresen, ansættelsesretschef i DA, til metroXpress og tilføjer, at sygesamtaler navnlig skal hjælpe folk tilbage til arbejdet, men også kan være en anledning til at give en advarsel eller fyreseddel, hvis der er tale om pjæk.

Dansk Industri og Dansk Erhverv er på linje.

"Grænsen for, hvad der er privat, skal rykkes. Arbejdsgiverne vil gerne vide, hvornår medarbejderne kommer tilbage, og den vurdering kan være svær at foretage, hvis de ikke må få at vide, hvad medarbejderen fejler," siger Mette Rose Skaksen, arbejdsmarkedspolitisk chef i DI.

Næstformand i LO Lizette Risgaard vil imidlertid ikke være med. Hun mener, det tilhører privatlivets fred, hvorfor man holder fri på arbejdsgiverens regning.

"Sygdom er et meget privat anliggende, så loven skal ikke ændres. Det er for billigt at sige, at medarbejderne bare skal oplyse alt til arbejdsgiverne. De skulle i stedet koncentrere sig om at forbedre arbejdsmiljøet, så ville der ikke være så mange sygemeldinger," siger hun til metroXpress.

[email protected]

Kilde: