Bilister kan få roadpricing om seks år - Forsøget koster 100.000kr pr. bil!

Bemærk: Det vil koste 100 millioner kr

Ikke angivet Ikke angivet,

27/09/2013

Bemærk: Det vil koste 100 millioner kr. at installere disse anordninger i 1000 biler!!!

AF Flemming Christiansen og Kristine Korsgaard

Find 1.000 frivillige bilister rundt om i landet, som vil være prøvekaniner i et stort forsøg med roadpricing, hvor man betaler afgift for at køre på vejene – som fremtidig erstatning for den nuværende registreringsafgift på biler. Det foreslår regeringens Trængselskommission i sit sidste udkast til betænkning, som Politiken er i besiddelse af. De endelige anbefalinger bliver formentlig fremlagt senere i denne uge som bud på, hvordan hovedstadens voksende trafiktrængsel kan håndteres.

De medvirkende skal have installeret gps-udstyr i bilen og køre efter et afgiftssystem i en periode på 6-9 måneder. Det skal give erfaring med teknik, dataindsamling, brugervenlighed og danskernes holdning. Forsker: System tager seks-syv år Trængselskommissionen anbefalder regeringen, at man gennemfører forsøget og træffer en endelig beslutning om roadpricing eller ej inden 2025. Men spørger man trafikforskere, der selv sidder i Trængselskommissionen, vil et nationalt system med kørselsafgifter for biler kunne være i funktion allerede om fem-syv år. »Når det tager seks år, er det, fordi det tager tid at få organisationen og lovgrundlaget på plads.

Det er kompliceret at lave et nyt skattesystem for bilisterne, men teknisk er der ikke de store udfordringer. Med et grundigt forsøg kunne man blive klogere og være klar til at indføre det landsdækkende allerede i 2019«, siger transportforsker ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen, som har været formand for kommissionens roadpricing-udvalg.  

Lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der har været med til at gennemføre et mindre dansk roadpricingforsøg i Aalborg, og som også har siddet i Trængselskommissionen, deler vurderingen. »Det tager ikke længere tid at indføre et roadpricingsystem end at indføre mange andre infrastrukturinvesteringer som en Femernbro eller en Cityring i Københavns metro. Og jeg forstår ikke, at så mange siger, at roadpricing ligger meget langt ude i fremtiden«, siger han. Teknologien eksisterer allerede Som Politiken kunne fortælle i søndags, forudser Trængselskommissionen, at trafikkøerne i 2025 vil være dobbelt så lange som i dag, hvis der ikke gribes ind. Og at selv investeringer i mere kollektiv trafik, bredere motorveje og lignende for 35-44 mia. kroner kun vil tage toppen af den stigning. Trængselskommissionen fastslår til gengæld, at roadpricing sammen med trafikinvesteringer vil have potentiale til ligefrem at »nedbringe trængslen til et niveau, der er lavere end i dag«.

Harry Lahrmann peger på, at gps-teknologien, der skal følge bilerne via satellit, allerede er til stede. »Vi skal populært sagt bare have det koblet på et mobiltelefonsystem, som kan håndtere at aflevere data løbende med henblik på betalingen – og det skal selvfølgelig være meget sikkert, når borgernes penge er involveret«.

KOMMISSIONEN Trængselskommissionen blev nedsat, da regeringen opgav en betalingsring rundt om København. Ifølge Politikens oplysninger vil kommissionen i sit udspil om kort tid anbefale roadpricing inden år 2025 samt udvidelser af veje, supercykelstier, letbaner, metro, S-tog til Roskilde og højklassebusser for mellem 35 og 44 mia. kroner. Alligevel er mange af de første politiske meldinger skeptiske. Venstre har allerede givet udtryk for forbehold, mens Socialdemokraterne ikke kan se systemet indført »inden for de nærmeste år«.

De radikales transportordfører, Andreas Steenberg, kan heller ikke se for sig, at der inden for den nærmeste fremtid kan bevilges 100 millioner kroner til et såkaldt storskalaforsøg med roadpricing. Det i forvejen pressede mobilsystem skal kunne bære kørselsdata fra landets to millioner biler, og det kan det ikke i dag efter hans opfattelse. »Jeg er ikke i tvivl om, at grønnere og smartere beskatning af biler er fremtiden, men det kræver en bred politisk aftale i Folketinget, og den tror jeg ikke, vi får, før teknologien virker 110 procent overbevisende. Det skal bare virke korrekt, når vi skal bruge systemet til at opkræve en skat med«, siger Andreas Steenberg.

Så trafikanterne skal sidde i endnu længere myldretidskøer de næste fem-ti år? »Ja, for det er svært og måske umuligt at undgå trængsel i storbyer, og København er inde i en voldsom befolkningsvækst. Men vi skal være bedre til at planlægge, for eksempel ved at bygge tættere på stationerne. Med flere stationsnære arbejdspladser og børnehaver kan man måske få flere til at tage toget«. Vil fjerne registreringsafgifter Per Homann Jespersen kalder reaktionen »underlig«: »Regeringen har selv bedt os om at undersøge det, og vi har brugt meget tid på at lave et grundigt arbejde«.  

Trafikforskeren fremhæver, at kommissionen foreslår et roadpricingsystem, som samlet set vil give nærmest uændrede udgifter for både bilisterne og staten. Man fjerner de høje registreringsafgifter og vejafgifter og lader i stedet bilisterne betale udelukkende for kørslen. Han ser ikke nogen reelle alternativer, hvis trængslen for alvor skal bekæmpes. »Man kan selvfølgelig skære drastisk i antallet af p-pladser eller gøre det meget dyrere at køre i bil, men det er ikke en smart løsning. Gør man ikke det her, svarer det til at lukke øjnene og lade stå til«.