Den ekstra skat på erhvervskørsel!

Hvem rammes hårdest af de mange nye fotovogne? Det gør de mange tusinde danskere, der har et job, hvor de er tvunget til at færdes på vejene

Ikke angivet Ikke angivet,

27/02/2015

Hvem rammes hårdest af de mange nye fotovogne?

Det gør de mange tusinde danskere, der har et job, hvor de er tvunget til at færdes på vejene. Det rammer selvfølgelig ikke dem, der vedtager disse love og lader sig fragte rundt i ministerbiler med chauffør.

Og hvad er så problemet? Man kan jo bare overholde fartgrænsen. Ja, det kan man. Men problemet med fotovognene er, at det koster bøde selv for små overskridelser. Det er en absolut straf, der falder prompte og uden nåde, bortset fra de få kilometers usikkerhed, du får trukket fra din bøde.

Når man færdes på vejene som ens arbejdsplads, er det nemt at komme til at køre 60 eller 90, hvor du må køre 50 eller 80.

Men det er selvfølgelig risikofrit at træffe beslutninger om fotovogne, når ens egen arbejdsplads er Christiansborg, hvor man uden at skulle bekymre sig om overvågning med henblik på bøder, kan gå frit omkring og passe sit arbejde.

Jeg venter på den dag, hvor politikerne foreslår at sætte kameraer op rundt omkring på Christiansborg, og de med samme nidkærhed begynder at dele bøder ud for selv den mindste overskridelse af diverse love. Men det sker nok aldrig, og grunden til den stigende politiker lede skyldes i høj grad mængden af love og beslutninger, der rammer og har vidtrækkende konsekvenser for alle andre end politikerne selv.

Kilde: