Er det flueknepperi?

Det er amoralsk, utilgiveligt, uetisk og ukorrekt og på alle måder forkert at begå overgreb på dyr

Chris Bjerknæs,

27/03/2015

Det er amoralsk, utilgiveligt, uetisk og ukorrekt ogalle måder forkert at begå overgreb på dyr.

’En nations storhed og moralske udvikling kan måles ved den måde, hvorpå den behandler sine dyr’

Dette evige gyldige citat stammer fra den store statsmand Mahatma Gandhi, men desværre har citatet svære vilkår i Danmark!

 

I 2011 sendte justitsministeriet en rundspøge ud til dyrelægerne i Danmark. Hele 83 procent af dyrelægerne sendte det retur og her havde 17 % haft mistanke om seksuelt overgreb på et dyr. Man kan så spøger sig selv om, hvor mange grise der kommer forbi dyrelægen for at blive tjekket? For en ting er, at dyrelægerne har en mistanke, noget andet er alle dem de aldrig får set. Kort sagt. Der begås mange overgreb og givetvis endnu flere, end vi kender til.

 

Derfor har menneskers seksuelle overgreb på dyr også fyldt meget i den seneste offentlige debat. Fuldt forståeligt, fordi befolkningen efterlyser en lovændring. Men emnet er også et yndlingsoffer for politisk drillerier og finger-pegen fra både højre og venstre side af folketingssalen. Men hvorfor skal dyrene tages som gidsler og tages så useriøst af politikerne?

 

Historisk har loven været bemærkelsesværdig. I 1683 var det forbudt, at have seksuel omgang med sine husdyr. Straffen var døden. I 1866 blev straffen ændret til forbedringshusarbejde. Og fra tilbage i 1930’erne og frem, har det helt og aldeles været i orden, så længe der ikke er tale om dyrplageri eller blufærdighedskrænkelse. I Dyreværnsloven § 1 hedder det at: " Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe". Men er det virkelig godt nok, at dyret ikke lider og har smerte?  

 

Det er et overgreb mod dyr lige meget hvordan du vender og drejer det. Man kan ikke spørge dyret om det gjorde ondt eller om det har lidt overlast. Dyr kan lige såvel som os mennesker lide tort og blive stressede i ubehagelige situationer. Det her handler ikke kun om moral, etik og ideologi. Det her bør og skal helt basalt handle om menneskeværdighed og respekt for andre dyr.

 

For ville vi sige det sammen om dem, der er røget ud af dagpengesystemet og har svært ved at få pengene til at række, at det er flueknepperi og ligegyldigt symbolpolitik? Måske, hvem tør, Joachim B. Olsen?

Kilde: