Gammel kritik af akuttelefonen 1813 er ligeså aktuel idag som da den blev skrevet for 3 år siden

Under den 3 år gamle overskrift:  Region Hovedstaden afdækker alvorlige fejl på akuttelefon oplistes hovedpointerne i en rapport fra Sundhedsstyr...

Ikke angivet Ikke angivet,

25/02/2017

Under den 3 år gamle overskrift: 

Region Hovedstaden afdækker alvorlige fejl på akuttelefon

oplistes hovedpointerne i en rapport fra Sundhedsstyrelsen som kritiserer Socialdemokraternes store barn: Akuttelefonen 1813. Akuttelefonen 1813 har under telefonsamtaler med patienter ikke opdaget alvorlige tilstande som meningitis stod der for 3 år siden.

De intet mindre end 97 punkter der blev identificeret ved ordningen ville, i følge Socialdemokraterne, bliver taget hånd om med blodig alvor:

"Socialdemokraternes gruppeformand i Region Hovedstaden Leila Lindén kalder det »blodig alvor« at tage hånd om fejlene.

»Vi tager det dybt alvorligt og er i fuld gang med at udbedre fejlene«, siger hun.

Analyserne af de 97 fejl har identificeret »en række overordnede problemstillinger«, som regionen nu er i gang med at eliminere.

  • Forskellig og til tider mangelfuld systematik for og teknik i gennemførsel af telefoninterview (Sundhedsfaglig visitator (sygeplejerske) og læger).
  • Forskellig og til tider mangelfuld systematik for og omfang af dokumentation.
  • Forskellig opfattelse af kerneopgaven (Sundhedsfaglig visitator): Visitation eller diagnostik/rådgivning.
  • Mangelfuld identifikation og visitation af patienter med alvorlige kliniske tilstande, fx menigitis og ekstrauterin graviditet.
  • Mangelfuld anvendelse af visiationsguide for 1813.
  • Mangelfuld rådgivning om lægemiddelbehandling og receptudstedelse.
  • Problemer med ventetid på opkald eller intern omstilling i 1813.

I den aktuelle sag er problemerne, lige bortset fra den med lægemidler, 100% de samme som for 3 år siden. Læser man afskrifterne af telefonsamtalerne mellem 1813 og den unge mand og hans far og sammenholder dem med reglerne fra visitationsguiden, ser man at problemerne også idag er lysende klare, at visitationsguiden på ingen måde overholdes og at det er de samme ting som fejler som for 3 år siden.

Enhedschefens reaktion på den meget ulykkelige og unødvendige død af en ung mand med meningitis er bemærkelsesværdig:

Enhedschefen har ansvaret for at jordemødre og sygeplejesker kan kompensere for manglende lægelig viden og erfaring ved at bruge en "visitationsguide". Det er hans eneansvar og jobfunktion at sørge for at den bliver fulgt til punkt og prikke af de ansatte. Det står i ansvarsfordelingen som indgår i visitationsguiden´s løbende revision, senest i september 2016. Alligevel fastholder enhedschefen, uanset hvilket spørgsmål han bliver stillet i pressen, at fejlen er at der ikke sendes en ambulance til at hente den unge mand med meningitis. Et beslutning som iflg. ham er et fejlskøn og en menneskelig fejl.

Dermed afleder enhedschefen os fra det faktum, at hans jobfunktion er at sørge for at visitationsguiden bliver fulgt  og dette af et personale som har evnerne til det. Men især fra det faktum at visitationsguiden ikke er fulgt på et meget stort antal punkter og at de fejl som er sket er systemfejl og ikke slutresultatet: en manglende afsendelse af ambulance. Systemet (visitationsguide + konsultation mellem sundhedspersonale og læge i 1813 regi + tidsforbrug på intern kommunikation + fejl pga. atypiske sygdomsforløb som ikke passer med visitationsguiden) vil aldrig vil kunne få den hurtighed som skal til ved akutte hurtigtforløbende sygdomme. Det er systemændringer som skal komme ud af den unge mands helt unødvendige død, men det kræver at systemet ikke beskyttes for at bevare en enkelt taburet.