Gigantisk regning for indkøb og levetidsomkostninger af kampfly.

For Nato er kampfly ikke et afgørende krav

Ursula Overgaard,

23/04/2016

For Nato er kampfly ikke et afgørende krav. Nationer som fx Albanien, Estland, Island, Letland, Litauen, Slovenien, Andorra, Luxembourg, Irland og New Zealand klarer sig fint uden kampfly. Desuden har en del andre nationer valgt kampflyene fra af diverse årsager.

OMKOSTNINGER: Men de danske politikere ønsker egne kampfly og valgte desuden den dyreste løsning. Selve flykøbet af F-35 Joint Strike Fighter - der regnes som favorit til at blive Danmarks nye kampfly - vil løbe op i 20-30 milliarder kroner. Men udgifter til drift og nyudvikling af kampfly regnes at være dobbelt så store som købsprisen over flyenes levetid på 30-40 år. Levetidsomkostningerne for de nye kampfly er estimeret til mellem 40 og 60 milliarder kroner. - Men nøjagtige udgifter er ukendte pga.brændstofpriser, slid, flyvemønstre, lønninger, omkostninger til nyudvikling m.m.m.

Selv om vi ved det amerikanske F-35 ikke kan kende den fulde pris, så sender vi milliarder til arbejdspladser i Amerika og sætter samtidig vores egen teknologiske udvikling i Europa tilbage. - Dette er en hån mod Europas hundredtusinde af ledige og en hån mod vor egen udvikling på det teknologiske område.

Hvorfor skulle de danske skatteborgere betale milliarder til amerikanske Lockheed Martin for et fly, der ikke må flyve i torden og regnvejr, men i "solskinskrige"? Vi kan kun håbe, at flyene om nogle år ikke står parkerede ved siden af IC4 togene, som italienerne tørrede af på os..

Professor Ole Wæver fra Københavns Universitet mener, at politiske hensyn til USA og Tyskland bliver meget vigtige for det endelige valg af fly. »Men det er den slags ting, man helst ikke vil sige højt eller ligefrem sætte på tryk. Man siger i vage vendinger, at det er vigtigt, Danmark står sig godt hos USA. Men hvornår vil det mere konkret give en fordel for Danmark i forhold til, hvis vi købte europæiske fly i stedet? Det tager man nok mundtligt over bordet. Og det umuliggør en demokratisk debat af det nok udslagsgivende argument«, siger Professor Ole Wæver.

I en rapport fra embedsmænd i Nato forlyder det, at ”køb af nye kampfly og udgifterne til at holde dem i luften vil være en trussel mod økonomien i resten af det danske forsvar. - Købet af nye kampfly vil være en ressourcemæssig udfordring, og Danmark bør sikre sig, at købet ikke påvirker andre dele af forsvaret negativt”. - ”Danmark kan ende i det paradoks, at vi måske har råd til at købe de fly, men det er ikke sikkert, at vi får råd til at bruge dem”, siger Mikkel Vedby Rasmussen, der er professor ved Københavns Universitet.

Også en af landets mest anerkendte it-professorer, Kim Normann Andersen fra CBS advarer de danske politikere: ”Køb ikke F-35 Joint Strike Fighter (JSF) nu”.

ALTERNATIV: Det er måske værd at overveje et køb af Eurofighteren eller Grippen NG, der begge er fortrinlige fly til de opgaver, som skal løses i fremtiden, og - så er prisen kendt og lavere på disse. - Desuden er F16 stadig et godt, solidt fly, som vi med fordel kunne købe flere af. - De nuværende udgifter til de danske F-16-fly er velkendte. I 2014 kostede det ifølge flyvevåbnet 814 millioner kroner at gennemføre sammenlagt 8.000 flyvetimer.

Baseret på de senest tilgængelig tal fra den amerikanske rigsrevision vil et tilsvarende antal flyvetimer i F-35, der regnes som favorit til at blive Danmarks nye kampfly, koste 1,75 milliarder kroner.

”De nye kampfly kan ikke holdes inden for det budget, vi kender i dag. Det betyder, at der skal findes over 900 millioner kroner ekstra til flyvetimer, hvis F-35 vinder konkurrencen, og Danmark skal bruge kampfly i samme omfang som hidtil. De to øvrige flytyper i konkurrencen, Eurofighter og F-18 Superhornet, koster ifølge de seneste beregninger nogenlunde det samme som F-16 per flyvetime”. (Rasmus Jarlov (K), Forsvarsordfører )

 

Danmark har afsat milliarder til sikkerhedspolitik, men de foreslåede voldsomt dyre kampfly skaber næppe en mere fredelig verden eller er nødvendige for bevarelsen af Danmarks suverænitet. Tværtimod kan kampflyene stå i vejen for en fredelig udvikling med stormagterne. Danmark har siden 1950’erne konsekvent deltaget udfarende og aktivistisk i verdens brændpunkter samlet med op mod 100.000 udsendte danskere. Har vi fået en fredeligere verden?

 

Læs også her: Professor om favorit-kampfly: F-35 er et højrisikabelt it-projekt

https://ing.dk/.../professor-om-favorit-kampfly-< 2 dage siden - Den anerkendte it-professor Kim Normann Andersen advarer politikerne mod at købe F-35: De funktioner, der gør flyet unikt, bliver måske ...

Tidligere officerer advarer mod at købe F-35 | Ingeniøren https://ing.dk/artikel/tidligere-officerer-ad mar. 2016 - Det australske senat har under en høring om landets planlagte indkøb af F-35 modtaget advarsler fra tidligere officerer og piloter fra USA, ...

Kilde: