Husomdeling af studenterhuer - nej tak! Karakterkrav, ja tak!

I går demonstrerede DGS mod karakterkrav på 02 til gymnasiet

Henriette Obitsø Mølgaard,

20/03/2015

I går demonstrerede DGS mod karakterkrav på 02 til gymnasiet. Gymnasieeleverne byggede en ”karaktermur”, som symboliserede barrieren, nogle elever møder i deres forsøg på gymnasial optagelse. Ifølge Mathilde Vinther (DGS Formand), at er det ”utrolig uambitiøst på elevernes vegne at lave en karaktermur. Det er uambitiøst at frasortere eleverne på baggrund af karakterer, som de har fået nærmest som børn i folkeskolen”.

Hvis ikke det var fordi, det var så tragiskkomisk, ville jeg grine. Det er utrolig uambitiøst, at vi i dag vi ikke engang forventer af vores unge, at de består fagene Dansk og Matematik. Gymnasiet er ikke for alle – egentlig ville et karakterkrav på 7 i fundamentale fag som dansk og matematik være mere passende. I dag kan danske skoleelever danse igennem folkeskolens klassetrin, fordi det end ikke er et krav, at man består sine fag for at nå videre til næste trin.

Det er komplet misforstået godhed! Det er utrolig værdiskabende for et menneske, at der bliver stillet krav til det. Ingen krav er ækvivalent med, at man intet forventer af vedkommende.

Dog kunne man forestille sig, at et forslag baseret på, at man skal bestå grundlæggende fag, for at få adgang til næste klassetrin, vil blive slået til jorden. Lur mig, om nogle ikke ville anklage det for at være socialt forvridende og usolidarisk, fordi man ”udstiller børnene”, ved ikke at lade dem følge klassetrinene kronologisk. Og ja, det er da synd for Peter og Louise, at de ikke kan følge deres venner kontinuerligt; men vågn nu lige op, og få den ko af isen – den nuværende vatindpakkede folkeskole resulterer i, at et stigende antal elever går ud af folkeskolen som funktionelle analfabeter. Det er synd!

Det er uambitiøst, at man de seneste år kontinuerligt har øget optaget af elever på de danske gymnasier. Fagligheden falder også der, og studenterhuen bliver efterhånden husomdelt. Et karakterkrav vil derfor være samfundstjenesteligt, og hjælpe med at fordele ungdomsårgangen mere stabilt over henholdsvis EUD og gymnasiale uddannelser.  

En hest hopper ikke højere end del skal – det gør børn heller ikke, så giv dem den respekt, de fortjener, og stil krav til deres faglighed. 

Kilde: