Kommende gymnasieelev: Der bør sættes højere krav

"15-16 årige kan ikke tage ansvar for, at hvad man laver i folkeskolen, kan påvirke fremtiden

Mana Koch,

20/03/2015

"15-16 årige kan ikke tage ansvar for, at hvad man laver i folkeskolen, kan påvirke fremtiden.” Sådan lød det fra to unge mennesker i slutningen af 20’erne på Go’ morgen Danmark fredag morgen. Jeg føler mig krænket, når det påstås at 15-16 årige ikke kan tage ansvar. Jeg er selv 16 år, og jeg tager i den grad ansvar, ligesom jeg oplever mange af mine jævnaldrende gør.

Derfor er jeg tilhænger af adgangskrav til gymnasierne. Jeg tror, at adgangskrav vil få de unge til at anstrenge sig og forældrene til at forstå, at det er vigtigt at de bakker op om deres børns folkeskoleuddannelse. Adgangskrav betyder ikke, at folkeskolen skal optage al vores tid – der skal naturligvis være plads til venner, fritidsinteresser og sjov ved siden af skolen. Det er der også, hvis man prioriterer. Selv bruger jeg flere timer om ugen på ungdomspolitik, men det forhindrer mig ikke i at lave mine lektier ,være sammen med mine venner og tage ind at se fodboldkampe. Det hele handler om prioritering.

Når adgangskrav også er en god idé, er det fordi man allerede i januar måned erklæres uddannelsesparat af lærer samt vejleder. Når man erklæres uddannelsesparat, skal man sende en ansøgning – her spiller karaktererne ingen rolle. Blot din lærer og vejleder mener, du er moden nok til dit ønskede valg. D. 1. marts er din ansøgning sendt og modtaget – og herefter er folkeskolen reelt overflødig. Dine afsluttende karakterer og afgangsprøverne er ikke afgørende – dermed er din præstation heller ikke afgørende. Det siger sig selv, at det ikke er motiverende at prioritere bøgerne i de lune forårsmåneder, når det absolut ingen forskel gør for dine fremtidsplaner. Så længe du er erklæret uddannelsesparat, har du krav på at blive optaget på en ledig plads.

Dette bør uden tvivl laves om, og samtidig bør der også stilles højere krav.  8 – og 9. klasses elever er bestemt ikke dumme. Vi ved præcis, hvilke konsekvenser vores valg har – og vi har godt af, at der stilles krav til os!

Kilde: