Politikere på de sociale medier - Påvirker det noget?

Ikke angivet Ikke angivet,

05/09/2016

Det er efterhånden de færreste politikere, som ikke er aktive på de sociale medier. Der bliver brugt mere tid og flere ressourcer end nogensinde før på markedsføring på Facebook og alle de andre sociale medier. Men påvirker det noget? Det er et spørgsmål, som der måske ikke findes et konkret svar på. Ikke desto mindre må der være en grund til, at de sociale medier spiller en stor rolle, når det handler om at føre valgkamp i vores moderne tid.

Mød landets mest populære politiker på de sociale medier

Det kommer næppe som nogen overraskelse for nogen, at landets mest populære politiker på de sociale medier er landets nuværende statsminister, Lars Løkke Rasmussen. Lars har i skrivende stund 196.746 følgere, hvilket ingen af de øvrige politikere kan hamle op med. Selvom der er tale om en topleder, som har ansvaret for at styre en regering, så har opbygget en stor følgerskare på de sociale medier.

På valgdagen i juni 2015 stod Lars Løkke Rasmussen for 3 opslag i top 100 mest engagerede opslag i hele Danmark på Facebook. I den anledning formåede han at nå ud til 1,6 millioner danskere med blot ét opslag.

Det er blot med til at bekræfte, hvor meget man kan påvirke ved at være tilstede på de sociale medier. Helle Thorning Schmidt, Pia Kjærsgaard og Anders Samuelsen hører også til blandt de politikere, som har investeret store summer i markedsføring på sociale medier.

Forskning viser: Deltagelse på de sociale medier flytter stemmer

Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt politikerne får noget ud af at bruge adskillige timer og mange hundredetusinde kroner på markedsføring på de sociale medier. Ikke desto mindre viser forskning, at aktiv deltagelse på de sociale medier flytter stemmer. Der er dog ingen reel forskning, der viser, hvor stor effekten rent faktisk er.

Det er langt fra alle, der falder for politisk spin på de sociale medier. Omvendt er der ingen tvivl om, at de sociale medier også vil fylde meget til fremtidige valgkampe. Man kan selvfølgelig også diskutere, om den aktive indsats på de sociale medier ikke blot er en moderne måde, hvorpå man kan kommunikere sine politiske budskaber. Det er trods alt mere kreativt end at hænge valgplakater op på hver eneste lygtepæl på de danske veje.

Brølere på de sociale medier kan koste dyrt

Jovist, der er mange politikere, der har vundet stemmer ved at deltage på de sociale medier. Vi kommer dog ikke udenom, der også er rigtigt mange politikere, der har tabt stemmer på en social strategi, der ikke er virket efter hensigten. Det virker ikke altid til, at politikernes opslag er lige gennemtænkte. Er der først blevet lavet en stor brøler på de sociale medier, så vil det lynhurtigt ende på forsiden af de største danske aviser.

Jeg ser som udgangspunkt intet problem i, at politikerne bruger tid og penge på Facebook annoncer o.l., men jeg håber, at politikerne vil blive dygtigere til at huske den gode moral i fremtiden.


Hvad er din holdning til politikernes deltagelse på de sociale medier? Er det et GO eller NO GO? 

Kilde: