Skolens stjernestunder

Hvilke minder har du fra skolesystemet, hvor du er blevet straffet for at være dygtig, er blevet uretfærdig behandlet, eller har fået at vide at di...

(tmp) Ikke angivet,

26/01/2012

Hvilke minder har du fra skolesystemet, hvor du er blevet straffet for at være dygtig, er blevet uretfærdig behandlet, eller har fået at vide at dine holdninger er onde? Her tænker jeg ikke på mobning fra andre elever, men hvor skolesystemet selv, herunder lærerne, har svigtet, vist sin inkompetence eller vægtet sin egen stolthed højere end elevens lærdom.

Jeg lægger ud. Enkelte af de nævnte lærere var gode nok i øvrigt, og der var ingen traumatiske oplevelser, men eksemplerne viser dog, at skolesystemet i stedet for at fremme flid, dygtighed, retfærdighed, initiativ og anderledes tænkning kan indvirke dovenskab, middelmådighed, favoritisme, hjælpeløshed og åndelig ensretning:

1. Min matematiklærerinde sagde til forældremøde, at jeg skulle række hånden mindre op.

2. På en udendørstur med klassen var vi ved en bæk, der gik under en vej gennem et rør. Jeg hoppede i bækken og kravlede gennem røret. Jeg fik mit livs største skideballe for noget, som jeg ikke vidste, jeg ikke måtte, og jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor det var så slemt. Flere år senere siger læreren, at mit stunt viste, at jeg havde mod. Hvorfor skulle jeg så råbes ad, indtil han blev blå i hovedet?

3. I en lektion i Excel påstår læreren, at programmet er dårligt lavet, fordi det ikke kan udregne paranteser korrekt. Jeg siger til ham, at programmet skam fungerer fint og forklarer regnereglerne. Lærer bliver sur, nægter at erkende sin fejl og siger, at hvis jeg er så klog, så kan jeg jo overtage undervisningen.

4. I klasseværelset bliver jeg bedt om at rejse mig op for at svare på et spørgsmål. Da jeg rejser mig laver min sidekammerat en sjov lyd, og jeg kan ikke lade være med at grine. Jeg bliver smidt uden for døren for noget, der ikke var min skyld.

5. Jeg får min matematikaflevering tilbage med den sædvanlige kommentar om, at min orden er dårlig. En af afleveringens opgaver gik ud på at beregne, om man skulle købe røde eller grønne æbler på baggrund af prisen. Min klassekammerat kunne ikke finde ud af opgaven, og havde derfor i stedet besvaret den med "jeg køber de røde, fordi de smager bedst". Lærerinden smiler og roser ham for vittigheden.

6. På min skole var det forbudt at installere spil på computerne. Jeg fandt på en metode, som gjorde, at vi kunne spille spil uden teknisk set at installere dem. Da administrator fandt ud af, at vi alle kunne spille spil, blev der spurgt i klassen, hvem der var ansvarlig for dette. Jeg fornemmede, at jeg kunne komme i problemer, men havde lært hjemmefra, at man skulle være ærlig. Så jeg rejste mig op og forklarede hullet i reglerne. Jeg fik karantæne fra computerne i 3 måneder, selv om jeg ikke havde brudt nogen regel. Administratoren sagde til mig: "Tag din straf som en mand i stedet for at komme med indvendinger." I dag ville jeg have sagt til ham, at en rigtig mand ikke ville opføre sig som en diktator i en bananrepublik og indføre regler med tilbagevirkende kraft.

7. I dansktimerne havde vi ofte politiske diskussioner. Min lærerinde kalder mig et kapitalistsvin.

8. Jeg foreslog i en præsentation for klassen i økonomi, at kontanthjælp skulle afskaffes. Lærerinden reagerede med foragt, og "det kan man da ikke".

9. Jeg var begyndt at læse om økonomi af egen interesse, før jeg begyndte på handelsskolen. I en projektopgave om økonomi blev jeg beskyldt for at have kopieret dele af min opgave, fordi der indgik for avancerede ord - et af de forbudte ord var det åbenbart enormt avancerede "at intervenere". Ordene havde jeg lært at bruge, fordi jeg havde læst udover pensum. Jeg har tænkt over, hvorfor jeg ikke fortalte om de bøger, jeg havde læst, for at sandsynliggøre at jeg talte sandt. Det eneste, jeg kan komme frem til, er, at jeg ikke fortalte det, fordi jeg var opsat på ikke at skille mig for meget ud. Min fornemmelse var måske, at det var mere socialt acceptabelt at være en snyder end en, føj for pokker, stræber.

To sum it up, dette billede.

Jeg er spændt på at høre jeres oplevelser både fra folkeskole, privatskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Hvis der kommer nok indhold vil jeg lave en liste med "Worst of det danske skolesystem".

Kilde: