Tilfældet Sverige.

 

Ikke angivet Ikke angivet,

13/04/2011

 .. Således betitlede Mogens Berendt engang i 80´erne en bog som bedst kan betegnes som én lang bredside mod det forbuds-Sverige vi som danskere ynder at smile lidt overbærende af.

At Sverige stadig er leveringsdygtig i bekræftelser på denne forudindtagelse vidner nærværende sag om:

http://www.business.dk/medier-reklamer/svenskere-sure-over-jysk-reklame  

Reklameombudsmanden i Sverige har således valgt at underkende en annonce fra JYSK (sengetøjslager) idet opstillingen med legende børn, henholdsvis en lille pige ved et lyserødt legetøjskøkken, og en lille dreng ved en legetøjsværktøjsbænk som det hed i anmelderens klage:

"..”udelukker, at piger kan blive snedkere og at drenge kan stå i køkkenet og lave mad. Hvis et barn ser denne reklame, kan barnet også komme til at føle, at det ikke er acceptabelt at lege med bestemte former for legetøj på grund af kønnet..”

..Dette var reklameombudsmanden åbenbart enig i.

Man kan med tanke på folk som Astrid Kragh, Mette Frederiksen, Margrethe Vestager oa. frygte at en sådan absurditet om få år ikke længere vil være utænkelig i Danmark. Jeg skulle personligt troppe op på Christiansborg slotsplads som den første - indhyllet i protest-dragt og bevæbnet med bannere i en størrelse der ville trække misundelige og beundrende blikke fra italienske fodbold-tilskuere - såfremt en lignende kendelse blev afsagt i dansk regi.

Kilde: