Ydere og modtagere - del 3

Denne artikel er en opdateret og forenklet opfølgning til et par godt to år gamle artikler omhandlende emnet 'ydere' og 'modtagere' i det danske ve...

Jens Knudsen,

02/05/2017

Denne artikel er en opdateret og forenklet opfølgning til et par godt to år gamle artikler omhandlende emnet 'ydere' og 'modtagere' i det danske velfærdssamfund.

De omtalte artikler kan læses ved at følge nedenstående links:
https://www.180grader.dk/Politik/ydere-og-modtagere
https://www.180grader.dk/Politik/ydere-og-modtagere-del-2

I de to år der er gået siden de to ovenstående artikler  er andelen af modtagere steget fra 59% til 60% medens andelen af ydere er faldet fra 41% til 40%

En udvikling med konstant større andel af modtagere og konstant færre ydere. En udvikling som styres af at et flertal af vælgerne på 60% kan stemme sig til broderparten af den værdiskabelse som konfiskeres fra de resterende 40%.

Nogle tal:

Personer i danmark:
Dansk oprindelse                                5.007.197  87%
Udenlandsk oprindelse                           570.581  10%
Udenlandske efterkommere                     170.991   3%
Ialt                                                     5.748.769 100%
 

Modtagere:

Antal personer hvis indtægt er baseret på velfærdssamfundets konfiskation og omfordeling af andre folks penge:


Offentligt forsørgede                                746.954  13%
SU modtagere                                        323.757   5,6%
Folkepensionsmodtagere                        972.702  17%   (Note 1.)
Offentligt fuldtidsbeskæftigede                 713.217  12,4% (Note 2.)
Uden tilknytning til arbejdsmarkedet         691.357  12%

Ialt, modtagere                                    3.447.987  60%


Ydere:

Antal personer som lever af deres egen værdiskabelse, personer som samtidigt finansierer alt for de 60% modtagere. Det er desuden de selvsamme ydere som på samme tid finansierer alle øvrige 'fælles' udgifter i det danske velfærdssamfund:

Ialt, ydere                                           2.300.783  40%

Kilde:

http://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=24233
http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-indkomst-og-formue/beskaeftigelse/offentli />http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/offentligt-forsoergede/folke-og-foerti />http://www.statistikbanken.dk/10043


Det er i den sammenhæng en interessant synsvinkel, at de 'indkomstskatter' som de samfundsbetalte overførselsindkomster og offentlige lønninger 'kaster af sig' ikke udgør et reelt økonomisk bidrag til 'fælleskassen'.

Når personer der aflønnes af det offentlige (inkl. overførselsindkomster) indigneret fremfører, at de da så sandelig også betaler skat 'lige som alle andre', så er det skatteteknisk korrekt, men i praksis er 'skattebidraget' fra de offentligt ansatte og modtagerne af overførselsindkomster udelukkende en reduktion af det offentliges udbetalinger. Det såkaldte 'skattebidrag' er i den sammenhæng udelukkende regnearkskroner der ikke udbetales men forbliver i de offentlige kasser, og er altså helt entydigt en netto samfundsudgift.

En 'skatteindtægt' som altså i praksis blot er virkelighedsomskrivende automatiseret talakrobatik i bureaukratiske omfordelingskarrusels store regneark.


Note 1.):
I gruppen af folkepensionsmodtagere findes der en gruppe af personer som supplerer folkepensionen med en arbejdsmarkedspension, en pension som beskattes ved udbetalingen. Nogle af folkepensionisterne er således i et vist omfang ydere såvel som modtagere.

Note 2.):
Selv om offentligt beskæftigede ikke bidrager direkte til velfærdssamfundets økonomiske omfordeling, så findes der en betydelig delmængde af de offentligt ansatte som gør sig fuldt fortjent til en andel af velfærdssamfundets omfordeling - via deres uundværlige, respekterede og værdsatte arbejdsindsats.

Suk!

Kilde: