Fysikere jubler over signaler fra universets skabelse.

Ikke angivet Ikke angivet,

18/03/2014

De amerikanske forskere fra det såkaldte BICEP2-samarbejde annoncerede, at de havde været i stand til at måle signaler, som strækker sig helt tilbage til universets fødsel for omkring 14 milliarder år siden. »Hvis det virkelig holder, er det en af de største opdagelser i de sidste 100 år,« jubler Niels Obers, som er professor på Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet

Ifølge de amerikanske forskere bag opdagelsen, repræsenterer radioteleskopets data de første billeder af såkaldte ’gravitationsbølger’ - krusninger i rumtiden. Disse bølger er også blevet beskrevet som 'de første rystelser af Big Bang.’

Hvis opdagelsen viser sig at være korrekt, er der ifølge forskerne tale om de første direkte data fra skabelsen af universet.

Hidtil har forskerne haft masser af teorier og kun få fakta om universets skabelse. Men hvis den nye opdagelse viser sig at være korrekt, er den ifølge forskerne det første direkte bevis, som støtter teorien kendt som ’kosmisk inflation’.

Kosmisk inflation er et fænomen, der forekom splitsekunder efter universets fødsel – Big Bang – og som fik universet til at udvide sig med enorm hastighed.

»Kosmisk inflation er et fænomen, som vi aldrig har haft evidens for, men vi har været næsten sikre på, at det har forekommet. Inflationen giver for eksempel anledning til små ujævnheder i universet, som siden er vokset og blevet til stjerner og galakser og i sidste ende til os selv,« forklarer Steen Hannestad, som er professor ved Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Gravitationsbølger blev forudsagt allerede af fysikeren Albert Einsteins berømte relativitetsteori, men det er første gang forskerne har været i stand til at finde bevis for deres bidrag til universets skabelse.

Læs hele artiklen her :

Kilde: