Lærere, kom nu ind i kampen!

Inklusion, skolereform, psykisk arbejdsmiljø, curlingbørn, indeklima og snart sagt alt muligt andet, får af lærere skylden for at det faglige nivea...

Thomas Gohr,

25/02/2014

Inklusion, skolereform, psykisk arbejdsmiljø, curlingbørn, indeklima og snart sagt alt muligt andet, får af lærere skylden for at det faglige niveau har været dalende i den danske folkeskole. Det er ikke muligt eller i hvert fald meget svært at gennemføre ordentlig undervisning i skolen, lyder det igen og igen fra både lærere og deres organisationer. Kan det virkelig passe at det er sket så stor en ændring i forholdene på landets skoler og i tilstanden hos eleverne på blot 3 årtier?

Nej, selvfølgelig ikke!

Vi er helt sikkert blevet "bedre" til at finde betegnelser for elevernes psykiske og fysiske tilstand, men der er ikke belæg for at påstå, at der er sket en egentlig biologisk ændring af den psykiske/fysiske tilstand af eleverne. Ligesom det ikke virker sandsynligt at forholdene på landets skoler er forværret i en sådan grad, at det ligetrem skulle kunne forhindre gennemførelse af undervisning. Heller ikke selv om der er kommet mere fokus på monitoreringen af disse forhold.

Hvad er der så sket?!

Lærerne har fået lov til, ikke mindst via deres faglige organisationer, at tillægge sig en pergamentstynd og meget skrøbelig skal, der åbenbart lader sig mærke af de mindste udfordringer. Både fagligt og socialt.

Mange af de elever der de seneste 30 år er blevet fjernet fra de "almindelige" klasser for at modtage specialundervisning, skal nu tilbage igen. Man har ikke hørt lærerne juble og takke mens eleverne med "særlige behov" blev ekskluderet, selv om der jo må være blevet bedre tid, mere overskud og ikke mindst ressourcer på denne baggrund. Nu lyder der imidlertid et samlet ramaskrig, fordi det med ét bliver nærmest umuligt at gennemføre undervisning, samtidig med at det psykiske arbejdsmiljø åbenbart også forværres i voldsom grad.

Hvordan kunne det overhovedet lade sig gøre at gennemføre undervisning for blot 30 år siden? Mit gæt er at det skyldtes en helt anden holdning blandt lærerne til deres fag og arbejde. Der blev ikke ventet på udbredt offentlig hyldest og respekt eller ro og disciplin i skolen. Det blev afkrævet og skabt!

Da jeg for ca 30 år siden gik i 5. klasse, skete det ofte at der blev uddelt en regulær skideballe, når man havde forbrudt sig imod det fælles bedste, læreren eller disciplinen. Man klunne endda blive smidt uden for døren eller tildelt undervisning på viceskoleinspektørens kontor. Det forekom hverken som en særligt hård eller decideret traumatiserende oplevelse for de af os som modtog disse sanktioner. Ikke desto mindre muliggjorde det undervisning for det store flertal, der sad tilbage i klassen.

Til gengæld var det aldrig rart at komme hjem med en "kontaktbog" med besked fra læreren eller påbud om at videregive informationen om den gennemførte sanktion. For lærerne krævede opfølgelse fra forældrenes side og det blev selvfølgelig respekteret, da lærerne jo var fagpersonerne på området.

I dag er lærerne frygtsomme og tvivlsomme mennesker, der ved den mindste modstand giver op og råber om mere lovgivning, hjælp  og beskyttelse. Uanset om "modstanden" stammer fra larmende og urolige elever, overbeskyttende forældre eller et lidt stramt indeklima.

Det er på tide at lærerne træder i karakter og insisterer på at udføre deres arbejde!

Stop larmen og få eleverne til at sidde stille på deres pladser med kun de relevante undervisningsmaterialer fremme. Lad forældrene vide hvad I forventer kræver og at dette sker på en faglig baggrund, der ikke som sådan står til diskussion. Og ikke mindst, brug de fantastiske fasciliteter der findes rundt omkring på skolerne. Også selv om det betyder, at der en gang i mellem skal åbnes for et vindue eller løbes en gang rundt om skolen, for at sikre et ordentligt iltoptag hos eleverne.

Og lad nu være med at påstå, at de "gamle" redskaber ikke virker eller er "fine" nok til at blive brugt i en "moderne" kontekst. Der findes så mange flere og bedre hjælpemidler i undervisningen i dag, så hvis det kræver at I må hæve stemmen eller smide en elev uden for døren for at gennemføre undervisningen, så gør det!

Med hensyn til de elever der måtte blive "tabt" fordi de altid skal sidde uden for døren, tabes de allerede i dag. Der bruges bare for mange spildte ressourcer i et misforstået forsøg på at "redde" dem og flertallet i klasserne er den store taber i dette regnskab. 

I er de vigtigste spillere når det gælder at fremtidssikre Danmark, så lev nu op til det ansvar og sæt jeres faglighed i spil.

Kilde: