Tre tips til at skrive bedre blogindlæg

Blogging er klart en af de mest populære content marketing-discipliner

Jonas Petersen,

02/03/2018

Blogging er klart en af de mest populære content marketing-discipliner. Dog må det siges at være lidt af en kunst at skrive gode blogindlæg. Hvis man ikke endnu ikke mestrer disciplinen, er der heldigvis hjælp at hente, blandt i form af denne artikel. Her får du nemlig tre skarpe blogging-tips, som kan øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg.

Flere og flere virksomheder er begyndt at afsætte ressourcer til content marketing. Det format, som de fleste virksomheder bruger tid og kræfter på inden for feltet, er blogging.

Dette skyldes sandsynligvis, at blogformatet er så elastisk, som det nu engang er. En ‘blog’ er kendetegnet ved at være tekstlig, men ellers er genrekonventionerne meget flydende, hvorfor man ser stor diversitet inden for blog-genren. 

Blogformatet kan som oftest tilpasses efter ens formål. Uanset om man ønsker at blogge om reality-tv, sandfilterpumper eller samfundet, vil det sandsynligvis sagtens kunne lade sig gøre, og hvis man er en kompetent blogger, vil man sandsynligvis kunne få succes med blogs inden for ethvert tema. Det handler dog langt hen ad vejen om tålmodighed og vedholdenhed. Det er de færreste, som opbygger store følgerskare fra den ene dag til den anden. Den slags tager tid. 

Blogging er desuden ikke nemt. Det kræver megen viden og mange kompetencer at skrive det perfekte blogindlæg. Herunder får du tre skarpe tips til blogging. Følg dem, og jeg garanterer, at bundniveauet for dine blogindlæg bliver yderst højt fremover.

1. Sørg for at have en stram og overskuelig struktur 

Et blogindlæg er en kommunikativ handling, og hvis en kommunikationshandling skal være effektiv og resultere i en adfærdsændring hos modtageren, er der en række basale forhold, der simpelthen bare skal være styr på. 

En af de ting, som man skal have styr på, er strukturen for ens blogindlæg. Hvis strukturen skal sidde lige i skabet, er det vigtigt at have en klar og tydelig hensigt med sit indlæg.

Hvis man bare kaster sig ud i at skrive et indlæg uden at vide, hvad man præcist ønsker at kommunikere, vil ens indlæg med stor sandsynlighed ende med at blive rodet, og det vil for læseren være uklart, hvad budskabet er.

2. Dit indlæg skal bringe værdi

Frasen “fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” er efterhånden lige så slidt som, min stemme var efter en landskamp, dengang Rommedahl stadigvæk var med. 

Ordene “fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” gentages nemlig igen og igen af kommunikations- og marketing-folk, og det irriterer mig lidt. Ikke fordi frasen er usand, for det er den ingenlunde, men fordi den i sig selv er ikke vanvittigt brugbar. Egentlig siger man jo bare: “Lad være med at producere noget ligegyldigt lort,” hvilket de fleste vel kan blive enige om er en selvfølge.

En af mine kæpheste er derfor, at frasen skal krydres med en nuancering af, hvad der kendetegner værdifuldt indhold.  

Jeg har brugt lang tid på at undersøge og gruble over, hvordan man skaber det værdifulde indhold, og faktisk har jeg skrevet et langt indlæg om netop dette. Hvis du er nysgerrig, kan kan du læse indlægget via dette link. Hvis du kan nøjes med en kort opsummering, kan jeg fortælle, at jeg kommer frem til, at værdifuldt indhold typisk kendetegnes ved, at:

- indeholde brugbar viden

- at være passioneret

- at være underholdende

3. Gode blogindlæg er typisk saglige og velargumenterede

Hvis man er typen, der vidensdeler via sine blogindlæg, er det meget vigtigt, at den viden, man deler, udspringer fra troværdige kilder. Hvis man selv er hovedkilden, er det vigtigt, at man har en vis form for status og autoritet, hvis ens pointer og postulater skal tages for gode vare. Man kan opnå autoritet via erfaring og erhvervsmæssig status.

Ofte er det en styrke, hvis man inddrager respekterede kilder i sine blogindlæg. Dette kan nemlig virke forstærkende for validiteten af ens synspunkter. 

Saglige, dybdegående analyser klæder også de fleste blogindlæg. Gode analyser indeholder en masse eksempler fra casen, der diskuteres og dissekeres.   

 

God fornøjelse med at blogge fremover

Jeg håber, at mit indlæg har givet dig nye brugbare værktøjer til at blogge. Hvis du vidste det hele i forvejen, så stik lappen i vejret og modtag en imaginær high-five, for så er du formentlig allerede en ret skarp blogger på nuværende tidspunkt.

Kilde: