Hvorfor skabes der ikke flere VIRKELIG store virksomheder i Danmark?

Når jeg sidder og læser i Lars Tvedes bog, Det Kreative Samfund, minder det mig om hvor godt vi allerede har det i Danmark. Vi har været innovative, skabt store værdiskabende virksomheder som bidrager til at gøre livet bedre på et globalt niveau.

Vi er også stadig kreative ligesom Lars snakker om i bogen, men meget peger på, at vi ikke formår at tage en virksomhed fra mellemstor til kæmpestor, hvor virksomheden beholder rødderne i Danmark.

Novo Nordisk hjælper folk med sukkersyge til at have en bedre tilværelse end de ellers havde mulighed for. Eller Vestas der bidrager til at verden begynder at tænke grønt og gå over til vedvarende energi. Og disse virksomheder bruger fortsat store mængder ressourcer på forskning og udvikling af nye produkter, som kan skabe endnu større værdi en i dag. Disse virksomheder bidrager med enorm værdi til Danmark.

Jeg siger ikke at man skal ikke underminere den værdi som helt små virksomheder bidrager med. Tag fx en hjemmeside som onlinesupermarked.net der bidrager med værdi for en smal gruppe af mennesker, der leder efter det bedste supermarked online. Det er bare ikke mikro virksomhederne, der kommer til at betale for vores velfærd i Danmark.

Hvordan klarer Danmark sig?

Har man fulgt med i debatten de seneste par år, har man også hørt om hvordan Danmark har brug for flere at disse store virksomheder, der skaber værdi for vores samfund, for at kunne bevare den velfærd vi nyder godt af i dag.

Der er brug for innovation. Men hvordan starter innovation?

Innovation starter med kreativitet - og det starter med at der er nogle dygtige iværksættere, der har lyst til at angribe nogle af de problemer vi står overfor. 

Det er dog ikke nemt, da "spillet" ændrer sig hele tiden. I dag har iværksættere afgang til langt flere hjælpemidler og færdige løsninger, som de kan basere deres produkt på, viderebygge ud fra og ikke mindst få en masse læring ud af.

Dette gør sig bare også gældende i alle andre lande. Og med internettets udbredelse, konkurrerer et dansk startup med ambitioner om mere end Danmark, hurtigt mod hele verden. Dette sætter skærpede krav til kvaliteten, konceptet og hastigheden af hvor hurtigt en ny god idé bliver realiseret. 

Hvad skal der til for at lykkedes med dansk innovation?

Hvis alle idéer skal være bedre, skarpere og hurtigere, hvordan kan vi så følge med i lille Danmark? Hvis de såkaldte "kælder iværksættere" skal have mulighed for at konkurrere på et internationalt niveau, kræver det et løft af niveau på mange områder, og jeg har nogle bud på hvad der skal til:

1) Der skal være flere dygtige iværksættere

Heldigvis, er der rigtig mange der har lyst til at blive iværksættere i dag. Problemet er bare, at man sjældent lykkedes i første forsøg. Derfor er det altafgørende at der er rammer for at kunne være iværksætter i længere tid, og nå at skabe en succes ud af den erfaring man gør sig undervejs.

Idéerne starter ofte i hovedet på en enkelt person, og får sin gang på jorden i de lokale miljøer rundt omkring i Danmark. I Herning er der fx skabt et unikt miljø for iværksættere i de kontorlokaler som Innovatorium tilbyder. Samtidig er der i sådan et iværksættermiljø som der er i Innovatorium Herning, adgang til en enorm mængde vidensdeling, netværk og opbakning til at give den gas med at skabe en forretning, hvilke kan skabe nogle enormt dygtige iværksættere. 

Det er nemlig afgørende, at iværksættere får sparring og hjælp af andre, til at undgå mange af de fejl som dem med stor erfaring allerede har begået og lært af. 

De business angels der er i Danmark, har også en enormt vigtig rolle ift. dygtiggørelse af iværksætterne, da de både kan komme med noget kapital og en masse viden omkring det at gå fra et koncept til en velfungerende virksomhed.

Denne del af "infrastrukturen" virker til at fungere rigtig godt i Danmark.

2) Succesfulde virksomheder skal kunne vokse sig store

Mange af de iværksættervirksomheder som skabes i dag, får ikke mulighed for at vokse sig store. Efter min mening, bliver rigtig mange af dem opkøbt på et alt for tidligt tidspunkt af internationale spillere. 

Hvorfor kommer nye virksomheder ikke helt i mål i Danmark?

Et for højt skattetryk i Danmark gør det svært at konkurrere. Og for lidt kvalificeret og "risikovillig" arbejdskraft, er også et problem for nogle typer af virksomheder.

Mit personlige bud på hvorfor nye virksomheder ikke har vokset sig rigtig store de seneste mange år, er mangel på motivation for at holde fast i en virksomhed i så lang tid som det kræver.

I Danmark er vi så homogent et folk, at meget få har lyst til virkelig at skille sig ud. Når man først har muligheden for at realisere XX mio, kr. ved et virksomhedssalg, kræver det virkelig noget at holde fast i virksomheden og fortsætte med at vækste den, i stedet for at tage den sikre lotto kupon med millionerne på. Jeg tror at man føler at man er i mål, når virksomheden har nået 100 mio. i værdi.

Er det ikke svært at ændre på dette mindset?

Det tror jeg! Og der er jo heller ikke noget galt i at gøre sådan, men de innovative virksomheder som skabes, når bare ikke at have sin gang i Danmark længe nok til at virkelig give tilbage til samfundet, så de kan sikre fremtidens velfærd.

Måske er problemet at der ikke er opbygget den "infrastruktur" og viden i Danmark, som er nødvendigt for at kunne vækste en virksomhed fra 100 mio. kr's værdi, til 1 mia og derefter 10 mia? Det virker til at lande som Sverige er meget bedre til at løfte virksomheder til at blive virkelig store?

Hvorfor? Har du et bud på hvordan vi kan blive bedre til at skabe store virksomheder i Danmark, der kommer til at bidrage rigtig meget til den danske velfærd?

Og er du enig eller uenig i noget af ovenstående?

- Lige meget hvad, så ha' en god påske! 


5 Kommentarer

Vis kommentarer

Log ind for at kommentere