Klokken er 06:15…

Nicolai Filsøe,

26/10/2018

Jespers vækkeur ringer om præcis 10 minutter, men det er egentligt ikke nødvendigt, for Jesper er vågen. Det har han været i 20 minutter, hvorfor ved han ikke. Han tænker, at det egentlig er mærkeligt, for han føler sig faktisk træt hele tiden. Træt i både krop og sind, som han sjældent har været det før. Det irriterer ham, at han ikke sover til vækkeuret vågner, så han får mest ud af sin søvn. Han kom også sent i seng i går, så det logiske er da, at man sover så længe man kan?

Han når ikke at tænke så meget over det, før de 10 minutter er gået, og vækkeuret ringer. Hvorfor går tiden så stærkt, når man ligger og varmer sig under dynen? og hvorfor går den så langsomt, når man skal sidde og snakke med dumme kunder om dumme produkter i otte timer, hver dag?

Årsagen er simpel. Jesper er ganske enkelt demotiveret. Han arbejder som telefonsælger og har efterhånden gjort det et års tid. Når han tænker tilbage på den første tid i jobbet, griner han uforstående af sig selv. “Shit, jeg var naiv dengang,” tænker han. Dengang mødte han forberedt op på arbejde 20 min. før tid med entusiasme, glæde og uskyldig spændthed. Som et barn der endnu ikke har oplevet hvor grusom verden kan være. Stillingen var slået flot op med salgstræning, workshops, gode kunder, som glædeligt købte det fantastiske produkt. Ret hurtigt indså Jesper, at produktet ikke var så skide fedt, hvilket kunderne var enige i. Salgstræning og workshops var en farce og ikke noget, virksomheden brugte lang tid på, når de en sjælden gang forsøgte med en sløj gennemgang af AIDA modellen. 

Derudover var der også massere af avanceringsmuligheder, men dem har Jesper ikke set skyggen af. Han vil ellers gerne. For lidt under et halvt års tid siden, forsøgte han at tale med sin chef om en eventuel forfremmelse. Chefen fortalte at alle muligheder var åbne - bare ikke nu… Siden da har Jesper ikke presset på, men måske man skulle prøve idag? “Det gør jeg squ,” tænker Jesper mens han sløvt triller ud af sengen og ud i badet for at vågne ordentligt. “Hvis jeg bliver afvist igen, så gider jeg squ ikke arbejde der længere.”

Historien om Jesper er ikke unormal. Mange betragter telefonsælger jobbet, som et skodjob, men det behøver det ikke at være. Faktisk kan jobbet være glimrende i sig selv, men dårlig ledelse river det fra hinanden. Arbejder du med ledelse af sælgere, bør du læse dette indlæg om salgstræning og motivation. Her lærer du, hvordan du fastholder dine sælgere og sikrer, at de præsterer. 

God fornøjelse!

Kilde: