SEO eller Adwords

Du mangler trafik til dit nye website, men ved ikke om du skal vælge SEO eller Adwords. Hvad er hvad og hvad koster det. I denne artikel vil vi prøve at komme med et svar, skåret ud i pap så alle kan forstå det.

Hvad er SEO?

Hvis vi starter med SEO, så er det en forkortelse for Søgemaskine Optimering, og hvad er det? Det betyder i virkeligheden optimering af dit website i forhold til en søgemaskine. I de fleste tilfælde i forhold til Google.

Lad os tage et eksempel.

Du har en webshop der sælger sko, men du få ikke særlig mange besøgende på dit site og ingen besøgende er = ingen ordre. Går du selv ind på Googles søgemaskine og taster søgeordet ”Billige Ecco sko”, som du tænker kunne være en søgeordssætning, mange af dine kunder ville bruge, så skal du helt frem til side 17 på Google, før du finder et resultat fra din webshop. Det giver derfor rigtig god mening, at du ikke modtaget noget trafik på dit site, når du ligger så langt nede på Googles rangliste.

Søgemaskineoptimering SEO handler altså om at få dit websites placering frem på listen, og helst gerne op på side 1. Undersøgelser viser, af de fleste brugere ikke kommer videre end side 1 – 2 på google.

At skabe bedre placeringer for et website, er ikke noget man opnår fra den ene dag til den anden. Det er en langsomlig proces, der skal ses som en langsigtet investering. Til gengæld er gevinsten ofte stor, når først man opnår topplaceringer på googles søgemaskine. I fagsprog kaldet ”Search Engine Results Page” (SERP).

Hvad er Adwords?

Er du til gængæld lidt utålmodig, og ikke har lyst til at vente 6 til 12 måneder på at se resultater, så kan Adwords være en mulighed. Det er en betalt annoncering på google, hvor du har mulighed for at ligge på side 1 med det samme.  

Går du ind på googles søgemaskine, vil du se de 2-4 første resultater er betalte annoncer. Det er Adwords. Hvis konkurrencen er stor indenfor dit område, så kan en løsning med Adwords godt blive meget dyrt, men til gengæld opnår du resultater med det samme.

SEO vs. Adwords?

Det samme gælder selvfølgelig for SEO. Hvis der er stor konkurrence inde for dit område, så vil det tage længere tid og koste mere, at opnå en topplacering. Fordelen med SEO frem for Adwords er, hvis du stopper arbejdet med SEO, så vil dine resultater blive liggende i længere tid, og du vil kunne høste frugten af din investering i en periode, indtil dine konkurrenter overhaler dig igen. Stopper du der imod med Adwords, så vil trafikken fra dine betalte annoncer ophører øjeblikkeligt.

En mulighed er selvfølgelig at benytte sig af begge dele. Så får du gang i forretningen med det samme, samtidig med at du forbedre din organiske placeringer og skaber mere organisk trafik. Det kan samtidige være en fordel over for google. Har du nemlig en god konverterings procent, så kan google se at der er mange af dine besøgende fra din Adwords trafik der ligger et køb, og bliver til kunder. Det vil betyde at google mener at du har et populært site, og da google gerne vil fremvise det bedste indeholde for sine brugere, vil dit site have nemmere ved at opnå gode organiske placeringer i deres SERP.

Personligt Webbureau

Der findes mange firmaer som tilbyder både SEO og Adwords løsninger, store som små. Du skal dog være lidt varsom med hvem du vælger. Der findes nemlig mange ”Smart i en fart” firmaer, som lover hurtig top 3 placeringer på google. Få 10 søgeord i top 3 for 8 – 10.000,-  pr. måned, med 6 til 12 måneders binding. Dont do it. Det er baseret på kunstige løsninger, som ofte er spild af penge, da google hele tiden fokusere på godt naturligt indhold, vil det give tilbageslag på et tidspunkt.

Finder du til gengæld et solidt større webbureau indenfor SEO, så kan det være en rigtig fin løsning. De har mange medarbejder med masser af erfaring, der kan spare med hinanden, for at opnå gode resultater for dit site. Omvendt kan du også vælge en mindre enkeltmands bureau som E-Trade.dk, hvor du har en god personlig kontakt og i mange tilfælde et tættere samarbejde.

Du skal altså vælge en SEO-løsning, hvis du vil have et godt og langsigtet fundament for dit website, og en Adwords løsning hvis du vil have gang i forretningen her og nu. Til at hjælpe dig, skal du vælge et stort webbureau med stor SEO expertise eller et lille enkeltmandsbureau med mulighed for en tæt personlig relation. Også på længere sigt. 

Læs artikel

0 Kommentarer

Log ind for at kommentere