Anmeldelse: Derfor skal du læse Kaspar Collings nyeste bog her i efteråret

Grænsesøgende godnathistorier for voksne og Københavnere, der trænger til et kig i det selvironiske spejlbillede

Meike Sørensen,

29/10/2019

Grænsesøgende godnathistorier for voksne og Københavnere, der trænger til et kig i det selvironiske spejlbillede.

En pressemeddelelse blev udsendt fra forlaget Gyldendal sammen med Kaspar Collings nyeste udgivelse, Dengang dinosaurerne var små. Forfatteren citeres i den, for at ville ”skrive børnebøger til voksne” fordi ”det er som om, børnebøger gerne må være vilde, fantasifulde og sjove, mens voksenromaner helst skal handle om nogen, der har en parforholdskrise i et sommerhus”.

Sjove og fantasifulde er historierne også i det nyeste bogskud på stammen, men samlingen af fortællinger bliver næppe en litterær hjørnesten i Collings forfatterskab. Alligevel ville jeg anbefale bogen til alle dem, som mangler en god efterårslæsning. Hvorfor? De 31 historier tager sin læser med ind i et rum, hvor alt er muligt, dystert og obskurt. Særligt i øjenfaldende er historien om ’Hr. Fissen’, der en morgen har bosat sig i en piges underliv og gradvist overtager hendes krop, alt imens den ryger cigaretter, spiser ostepops og ser dokumentarer om Hitler.

Måske sidder du nu og tænker, at det lyder for skørt. Men pakket ind i mærkatet af, at være godnathistorier for voksne – hvad læseren hyppigt bliver mindet om, med novellers længde, der ofte kun er tale om nogle sider – og med Collings lette, flydende skrift, glider historierne ned på troværdig og underholdende vis.

Undervejs gennem bogen introduceres vi til en række forskellige debatter, som i historierne skiftevis sættes i den varme stol: Globaliseringen, krænkeleskultur, politisk korrekthed og klima, hvoraf sidstnævnte synes at have forfatterens helt store interesse.  En af de mest opsigtsvækkende historier, er efter min mening ’En ynkelig misere’. Novellen følger en ung og lovende skuespillers deroute fra stjerne til kontanthjælpsmodtager, som på komisk vis tilføjes en ekstra dimension. Derouten begynder nemlig da Anders, skuespilleren, havner i en shitstorm efter at have spillet en handicappet balletdanser. Anders, der nu har fået ’krænker’ stemplet på sig, kan ikke finde job, udstødes fra kultureliten og ender med at blive skamtæsket af en bølle fra jobcenteret. Da Anders nu er ’rigtig’ handicappet, depressiv og bosat i provinsen, beslutter Kulturdanmark at tage ham tilbage i samme rolle – nu som ægte handicappet. Glimrende og spydig historie, efter min mening.

Den er også et eksempel på, hvordan novellesamlingen formår at være københavnerfortællinger for dem, der har brug for at blive grillet lidt i deres eget storbyfedt. Udstillinger af særligt de mere selvsmagende samfundsgrupper, har man altid haft godt af fra tid til anden. Ikke mindst når de både får en til at grine højlydt og rynke panden.

Dengang dinosaurerne var små. Forfatter: Kaspar Colling Nielsen. Sider: 242.Pris: 249,95. Forlag: Gyldendal.

Kilde: