Solen og vinden og CEPOS og AE-Rådet

LEDER: DR1's "Bag Borgen" viste torsdag aften et i for sig udmærket og oplysende stykke journalistik om tænketanke i Danmark, især om CEPOS og AE-Rådet. Men nogle gange er den journalistiske metode, som den dyrkes på tv i primetime, bare ikke god nok til faktisk at fortælle sandheden.

For sol og vind skal jo deles lige, mener man. Både det blå CEPOS og det røde AE-Råd skal have de samme kritiske spørgsmål, og der skal indkaldes en kritiker af dem hver, som får lidt tid til at sige nogle hårde ord, og så er den giraf obduceret.

Men hvad nu, hvis der faktisk er forskel?

Det er der i dette tilfælde. For mens CEPOS ikke står i ledtog med bestemte politiske partier, men kritiserede VK-regeringen mindst lige så meget som nutidens SR(SF)-regering, og samtidig meget konsekvent holder sig til, hvad finansminister Bjarne Corydon har betegnet som "gængse regnemetoder", så forholder det sig ganske anderledes med AE-Rådet.

AE-Rådet kritiserede igen og igen VK-regeringen for at føre en økonomisk politik, som øgede uligheden, uanset hvor lidt det var (og det var meget lidt). Omvendt har man intet hørt om ulighed fra AE-Rådet, når SRSF-regeringen har gennemført skattelettelser til lønmodtagere og virksomheder og endda har finansieret det ved at lade overførselsindkomsterne vokse langsommere fra år til år end tidligere. Så AE-Rådet tager altså ikke emner op i henhold til emnernes egen ret, men tager alene emner op for at genere de borgerlige partier og for at hjælpe Socialdemokraterne.

Og når det handler om at holde sig til de "gængse regnemetoder", så er AE-Rådet den største skurk af alle. AE-Rådet var efter alt at dømme kraftigt involveret i udarbejdelsen af S-SF's valgkampoplæg "Fair løsning", der ifølge Finansministeriet var underfinansieret med mellem 22 og 39 mia. kr., selvom S-SF i valgkampen hævdede, at planen var fuldt finansieret. Før valget hævdede AE-Rådet også i pressen, at "Fair løsning" var fuldt finansieret. Det passede ikke, men AE-Rådet har aldrig beklaget vildledningen, som medvirkede til at bilde vælgerne ind, at de kunne få flere velfærdsgaver ved at stemme på Socialdemokraterne og SF, end de to partier faktisk havde råd til at uddele.

Så at dele sol og vind lige mellem CEPOS og AE-Rådet bør faktisk ikke tilstræbes. At den ene tænketank er blå, og den anden er rød, det gør ikke, at den røde nødvendigvis er lige så troværdig som den blå. For det er den faktisk ikke.

Det fortalte DR1 bare ikke i går. Man var bange for at være partisk - selvom sandheden ikke har nogen farve.

30 Kommentarer

Vis kommentarer

Log ind for at kommentere