Begrebsafklarende artikel: Forstå begreberne DSP og DMP

Hvis du følger intenst med i online marketing, så er du sikkert stødt på begreberne DSP og DMP

Jonas Petersen,

10/01/2018

Hvis du følger intenst med i online marketing, så er du sikkert stødt på begreberne DSP og DMP. Det er dog langt fra sikkert, at du kan differentiere de to termer fra hinanden. Det lover jeg dog dig, at du kan, når du er i mål med denne begrebsafklarende artikel.

Når man opererer i online marketing-verdenen, møder man mange vilde fagtermer og forkortelser. Feltet har sin helt egen terminologi, og det kan derfor være en udfordring at forstå samtlige visdomsord fra online marketing-guruerne, hvis man ikke sidder med en stor marketing-ordbog ved hånden.

Nogle af de begreber, der for tiden forvirrer folk, er DSP og DMP. Der findes sikkert stadigvæk en del, der endnu ikke er stødt på begreberne, og ligeledes findes der mange, som har svært ved at skelne begreberne fra hinanden.

Derfor tænkte jeg, at det var nødvendigt med et letforståeligt begrebsafklarende indlæg.


Hvad er en DSP?

DSP er en forkortelse for ‘Demand-side Platform’, og en DSP er en platform, hvorpå man kan købe digitale annoncer via automatiserede auktionssystemer. Såkaldt RTB-marketing foregår på DSP’er, og der findes en række af disse platforme. Google DoubleClick, Adform og AppNexus er et par eksempler.

Fremkomsten af DSP’er er ganske revolutionerende. Denne platformtype giver nemlig annoncørerne en række unikke muligheder, hvad angår annoncering på tværs af platforme og kanaler. 

Er man tilmeldt en DSP, kan man annoncere på vidt forskellige medier uden selvstændige aftaler med disse medier. Det er dog ikke gratis at benytte DSP’er, og det kræver store tekniske kompetencer at opsætte annoncerne korrekt. 

Derfor vælger mange virksomheder at hyre et moderne konsulenthus eller bureau, der har adgang til en DSP. På den måde er man sikker på, at opsætningen forløber problemfrit.

DSP’er tilbyder også en række unikke, hvad angår målretning af kampagner. Via en DSP kan man nemlig tilkøbe sig yderst værdifulde, nuancerede tredjepartsdata.

Ydermere er der flere DSP’ere, der tilbyder integration af en DMP, men hvad er det nu lige, en DMP er? Jo ser du…


En DMP er…

DMP står for ‘Data Management Platform’. En DMP er en database, hvor man kan opbevare og organisere første-, anden-, og tredjepartsdata.

Via platformen kan man strukturere sine data og designe audiences, som kan bruges til målretning af ens digitale kampagner. 

En DMP kan dermed bidrage til, at man slipper for at bruge økonomiske ressourcer på at købe målretningsdata på sigt, da man løbende vil få indsamlet de data, man har brug for til målretningsdelen.


Opsummering

Forskellene er altså, at DSP er en platform, hvorpå man kan organisere kampagner og købe annoncer på tværs af kanaler og platforme, mens en DMP er en platform, hvor man kan opmagasinere og strukturere data, som man kan designe audiences med. 

Man kan dog også designe audiences i en DSP, da man kan tilkøbe målretningsdata via en DSP. Her vil der være tale om tredjepartsdata, og data af denne type er aldrig gratis, medmindre den befinder sig i ens DMP.

Kilde: