Derfor er CSR uundgåeligt

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for, at arbejdet med CSR ikke er til at komme uden om, hvis man opbygge en succesfuld forretning

Simone Christensen,

22/12/2017

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for, at arbejdet med CSR ikke er til at komme uden om, hvis man opbygge en succesfuld forretning. Forbrugerne stiller nemlig i stigende grad krav til at virksomheder tager samfundsmæssigt ansvar. Det betyder, at flere og flere virksomheder har udfærdiget en såkaldt ”Code of Conduct”, som redegør for virksomhedens værdier i henhold til miljøbeskyttelse, arbejdsvilkår, menneskerettigheder osv.

Nu til dags kan virksomheder nemlig ikke lade være at tage stilling. Eller det kan de sådan set godt, men med risiko for at forbrugeren opfatter det som stiltiende samtykke. Og med det stigende medlemstal på Facebook er der pludselig ikke langt fra succes til shitstorm. For virksomhederne betyder det, at der er alt mulig grund til at tage CSR alvorligt.

Arbejdet med Corporate Social Responsibility beror sig i høj grad på frivillighed og velvilje. Lovgivningsmæssigt er der nemlig ikke krav til andre end virksomheder i regnskabsklasse C og D om at redegøre for, hvordan de tager samfundsmæssigt ansvar. Mange små- og mellemstore virksomheder vælger dog alligevel at inkorporere det som en naturlig del af forretningsplanen, da arbejdet med CSR også kan medføre en række forretningsmæssige fordele.

En række seriøse strategier og mål kan nemlig være med til at give virksomheden en konkurrencefordel. Det udviser nemlig ansvarlighed og troværdighed, og det kan forbrugerne godt lide. På den lange bane kan det betyde en stærkere markedsposition og dermed højere profit.

CSR er altså ikke kun en fordel for vores fælles jord, men også for virksomheden selv.    

Kilde: