Transportminister: Meget alvorligt hvis Volkswagen har snydt

Ritzaus nyhed med interview af vores kære Transportminister træder på et ømt punkt hos undertegnede

Uffe Merrild,

24/09/2015

Ritzaus nyhed med interview af vores kære Transportminister træder på et ømt punkt hos undertegnede.

I artiklen står der 2 ting jeg vil tage op:

1) VW har manipuleret med testresultaterne

2) De amerikanske myndigheder har fundet fejlen

Begge påstande er faktuelt forkert.

1) VW har ikke manipuleret med resultaterne - de har blot brugt et andet motorprogram under testen i forhold til normal kørsel. Resultaterne er noget EPA selv har lagret og taget for gode varer - VW har ikke adgang til resultaterne for at manipulere med dem. Det er bare en lille journalistisk fejl, men hvis man tager den for gode varer, så er VW i stand til at efterabe NSAs snagen og hacking. Det er slet ikke det der er sket.

2) EPA har ikke opfattet noget som helst. Deres resultater har de anset for gode varer i alle årene, de har intet opdaget. EPA har gennemført deres standardtests i årevis på de biler de har målt på, 482.000 biler er blevet solgt i USA med EPAs stempel for godkendelse. Det som er foregået er at det internationale agentur for bilforurening har rettet henvendelse til et amerikansk universitet for at foretage målinger på vejen på bilens forurening. Universitetet har derfor lavet en lang rapport som meget grundigt har gennemgået en særlig testrute med 3 biler og fundet at VW langt fra levede op til de emissioner som man har målt hos testcentrene.

Universitetet har så taget kontakt til EPA og forelagt dem resultaterne de opnåede. Herefter har EPA så kontaktet VW og sagt at næste års modeller ikke bliver godkendt hvis de ikke forklarer hvordan de dårlige resultater er fremkommet. Først her har VW indordnet sig og sagt at der er en særlig testsoftware i bilen der aktiverer NOx reduktionsfunktionen fuldt ud, men under normal kørsel er denne funktion nedsat væsentligt.

Uden den store indsats fra universitetet havde EPA ikke opdaget noget som helst.