3F kræver at vognmænd der under-entrerer hos pakkefirmaet GLSs skal betales en ordentlig løn - men da vognmændene er selvstændige i egen virksomhed, skyder 3F skylden på GLS.
Problemet er jo, at de selvstændige betaler deres egen løn - og hvis ikke de har råd til at betale overenskomstmæssig løn, kan de jo bare lukke. Det har altid været 3Fs kæphest.
Men ikke denne gang.
Denne gang er det kunden - GLS - der er skyldneren. Det er deres skyld, at virksomhederne ikke giver et overskud der sikrer vognmanden en anstændig løn - og når vognmanden knokler løs, bryder loven og kører til han segner, så er det GLS' skyld mener 3F.
I bund og grund kunne 3F bare køre en konflikt på vognmændene, så de forpligtede sig til at give sig selv en ordentlig løn... men det ville naturligvis være lidt grotesk.
I stedet vil 3F nu have ministeren til at skride ind. Henrik Dam Kristensen skal lovgive ud af problemet - f.eks. ved at kræve vognmandstilladelser til at køre små biler på under 3,5 T.
Spørgsmålet er så, om det løser problemet?
Én ting er dog helt sikkert - det vil gøre pakke-transport i DK meget dyrere end det er i dag, hvis den frie konkurrence sættes ud af spil med et statsstyret tilladelses-system der kræver store mængder bundet kapital og strengere regler.
Er den danske konkurrenceevne, og det i forvejen rekord-høje danske prisniveau på alting, tjent hermed?
Og konklusionen må nu for alvor være, at 3Fs metoder har spillet fallit. De blander sig nu i forhold der er langt udenfor deres område, og i stedet for at bruge Den Danske Model som løftestang, går de nu direkte i struben på ministrene og beder om lovgivning i stedet.
Den Danske Model er død. Stendød.