Er elbiler nu også så grønne, som bilindustrien påstår?

Det fyger med argumenter for og imod elbiler, men hvad siger BMW til gamle travere som den om børnearbejdere i åbne miner i Congo, der udvinder materialer til elbiler, og højt CO2-aftryk for litiumbatterier?

Er det rigtigt, at barfodede 10-årige arbejder under slavelignende forhold i åbne miner i Congo for at udvinde kobolt til BMW's batterier?

"Da vi begyndte at interessere os for elektrisk mobilitet for 10 år siden, var det vigtigt, at materialerne kunne skaffes og fremstilles under samme vilkår som traditionel bilproduktion. Kobolt er en del af battericellen i et litiumbatteri, og i starten fik vi batterierne til i3 leveret fra Samsung. Man kan udvinde kobolt fra en åben mine på to måder: Dén, du beskriver, og så en industriel udvinding," siger Wieland Brüch.

"80 pct. af kobolten fra Congo kommer fra industriel udvinding, mens de øvrige 20 pct. stammer fra illegale miner. Vores første opgave var derfor at sørge for, at vores kobolt kommer fra de kontrollerede miner. Fra oktober 2018 har vi selv købt kobolt og sendt den videre til Samsung, som så bruger den i batterierne. Vi indkøber lithium og kobber på samme måde for at have styr på produktionen," lyder det.

Hvorfor bruger I kobolt og lithium?

"Fordi det er nødvendigt med dagens teknologi. I 2017 sænkede vi forbruget af kobolt i i3 med 20 pct., og vi arbejder på at komme længere ned. Den næste generation af elektriske drivliner vil slet ikke indeholde sjældne materialer." 

Læs artikel